Sigrid Hjertén – En mästerlig kolorist på Prins Eugens Waldemarsudde kan bli en av årets stora publika utställningar.
Här visas Sigrid Hjerténs hela konstnärskap – från ungdomens textila verk under 1900-talets första år, till de färgexpressiva målningarna under 1910-30-talen och de sista mer fragmentariska målningarna under hennes sjukdomsperiod från mitten av 1930-talet.
Få svenska kvinnliga konstnärer skaffade sig så tidigt en position i Sverige och utomlands som Hjertén. Hon började som praktikant hos arkitekten Ragnar Östberg under hans arbete med Stadshuset i Stockholm, flyttade till Paris för att studera gobelänger men blev istället teckningselev hos Henri Matisse. Hit lockades hon av sin blivande man Isaac Grünewald och de bildade ett modernismens frontpar när de flyttade hem till Sverige. Sonen Ivan föddes och kom att bli en återkommande modell i Sigrids måleri, vid sidan av målningar från bland annat teatern och storstadslivet.
–Det var en tuff tid att vara kvinna, mamma och konstnär och Sigrid Hjérten fick ofta klä skott i konstkritikernas narr av Matisseeleverna, berättar Görel Cavalli-Björkman, utställningskommissarie.
Det var en tuff tid att vara kvinna, mamma och konstnär
1920 for Sigrid och Isaac tillbaka till Frankrike och stannade där till 1932. I samband med hemflytten till Sverige insjuknar Sigrid i schizofreni och tas in på mentalsjukhus. Efter något års uppehåll börjar hon måla igen och far på målarresa till Schweiz. Tyvärr återkommer sjukdomen, hon tas in på Beckomberga och slutar att måla 1938. Året innan har paret skilt sig. Sigrid Hjertén dör 1948 efter en misslyckad lobotomering.
Förutom Sigrids målningar visas ett fåtal verk av Isaac Grünewald och sonen Ivan, som även han valde en konstnärlig bana. Missa inte denna färgsprakande utställning!
Sigrid Hjertén – En mästerlig kolorist på Prins Eugens Waldemarsudde, Stockholm, tom 26 aug