Juletid är filmtid för många. Och nog finns det mycket att välja bland, allt från nygamla klassiker till rafflande thrillers.
Julhelgens storfilmer är till stor del nya varianter på äldre filmsuccér. Utvandrarna i regi av Erik Poppe och med Gustaf Skarsgård och Lisa Carlehed som Karl Oskar och Kristina är ett exempel. Borta är Max von Sydows och Liv Ullmans småländska, den nya versionen är mer glamorös.
Mästerregissören Steven Spielberg har dammat av den sextio år gamla filmmusikalen West Side Story. Tony Kusher har skrivit nytt manus. Har ännu bara fått se trailern, men fick genast gåshud!
Musikhistoria ingår också i julens utbud. Peter Jackson, som regisserat Sagan om ringen, har gjort en dokumentärserie om tre delar med The Beatles, Get back. Den visas på Disney+ och skildrar inspelningen av plattan Let it be. Serien ger en förtrollande närhet till beatlarna och inga, jag lovar, inga män har någonsin i världshistorien klätt sig snyggare än vad de gjorde då.
Under hösten har det visats en mycket sevärd dokumentär om The Sparks på bio. Sparks-duon har också gjort musik och manus till julens knasigaste musikal: Annette i regi av den franske regissören Leos Carax. En kaxig bad boy till stå upp-komiker, spelad av Adam Driver, blir handlöst förälskad i en operastjärna (Marion Colliard). Här finns avundsjuka mellan makar à la En stjärna föds och lite eko av skönheten och odjuret. Men framför allt liknar den inte riktigt något annat. Väl underlig, tro mig. Och jag brukar gilla det som är granne till magplask.
I Mama Weed är Isabelle Huppert en polistolk som byter sida och blir knarklangare. En thrillerkomedi med feministisk feeling. Huppert är som vanligt suverän. Plus för hennes gamla mamma i filmen, som efter ett knapert liv vill ha sin aska spridd i smyg bland de finaste märkena på varuhuset.
Helena von Zweigbergk
Författare och filmrecensent