Patientlagen är en av de vackraste vi har. Ibland deklamerar jag den som en dikt från oss i vården till våra patienter, som häpnar och tjusas. ”Lagen ska främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet”. Men när du googlar in på riksdagens sida märker du att det inte finns ett ord om din rätt i lagtexten.
Vi har ju rättigheter i socialtjänstlagen. Snuvar man dig till exempel på försörjningsstödet kan du gå till tings och få rätt. Men i sjukvården finns inte någon sådan rättighetslagstiftning. I stället ska vårdutövarna på något diffust sätt vara skyldiga att skapa jämlik, snabb och omsorgsfull vård. Fungerar det som lagstiftarna tänkt?
Rätt till specialist
Har du mycket ont, utan diagnos eller behandling ska du veta att man ska få diagnos och förklaring vid varje läkarbesök. Behöver doktorn hjälp har du rätt att träffa specialist inom 90 dagar, i Stockholm inom 30 dagar. Vid svåra tillstånd har du en absolut rättighet till en ”second opinion” från annan specialist.
Ta vårdgarantin, en usel garanti som Konsumentverket inte ens vill pröva. Man kan få vänta halvårsvis och mer på operationer, men enligt lagen ska väntan ta högst 90 dagar. I Dalarna får 91 procent av seniorer som diagnosticerats med prostatacancer vänta längre än det rekommenderade vårdförloppet medan sinnet mörknar och cancern växer. Regioner och läkare beklagar och säger att man gör så gott man kan. Men du har alltså ingen särskild makt att få vårdgarantin att gälla. Din enda makt är att vänta till nästa val med din åsikt. Du kan inte tvinga någon att operera eller undersöka dig. Så vad ska man då ta sig till?
Patientlagen ger en utväg:
”Patienten ska få möjligheten att välja behandlingsalternativ, vårdgivare och utförare i den offentliga vården. En patient ska få välja utförare inom eller utom sin region och möjlighet att hos Försäkringskassan få upplysningar om vård i annat land inom EU (EES och Schweiz).”
Några nappar på dessa stycken i patientlagen och söker rehab eller smärtvård i andra regioner. Seniorer med cancer låter Försäkringskassan betala operationen när den kan göras inom tre dagar i Berlin. Med resa betald. Det fina i kråksången är att det är patienten som avgör om man fått vänta för länge – inte vården.
Det finns inga särskilda inskränkningar för äldre i denna viktiga vårdlag.
”För alla patienter gäller att vården ska vara lättillgänglig och medicinsk bedömning ska ske snarast, och patienten ska erbjudas en vårdgaranti. Information ska anpassas till mottagarens ålder, mognad (m m) och den som ger informationen ska försäkra sig om att mottagaren förstått innehållet. ”
Till slut ett knep för att få god vård i lagens anda när du oroar dig inför vårdmöten. Du har all rätt att ta med dig en vän eller anhörig, så gör det! Jag var en gång ”arga doktorn” i en tv -serie och hjälpte patienter som hade trubbel. I ett avsnitt blev jag utslängd från en vårdcentral när jag ville följa med en patient som var livrädd att bli avvisad en gång till. Det var naturligtvis helt fel gjort av mina kollegor på vårdcentralen. Det var hemskt och tårfyllt för mig och patienten.
Men det blev ju bra tv. Och jag hoppas att många patienter repade nytt mod.
Månadens fråga
Jag tycker inte jag får den vård jag behöver och min doktor säger väldigt konstiga saker, som att samhället inte har råd eller att hans chef inte tillåter remisser. Får jag spela in våra samtal?
Kjell
Björn svarar:
Absolut, man har rätt att spela in både ljud och bild när man själv är med som patient. God ton är väl ändå att man frågar. Jag har hört många säga att det både blir bra och att man får ovanligt tydliga besked. Jag märker själv inte sällan att patientens telefonkamera går lite i smyg, men vad gör det? Jag får en liten påminnelse om att uttrycka mig korrekt. Och lagligt är det.
Björn Bragee är Seniorens expert på seniorhälsa.
Han är läkare och specialiserad på smärta.