Bilen ger oss frihet att komma ut i naturen på helt egna villkor. För vår generation har nog bilen varit en självklarhet, oavsett om det varit en enklare eller mer lyxig variant. Men många av dagens unga väljer bort bilen medvetet. Det är inte ens självklart att skaffa körkort idag.
Visst kostar det att äga sin bil. Men nu till sommarhalvåret lockar den till resor, utflykter och släktbesök. Är de så dyra de här resorna egentligen? Det är bensinen eller dieseln, skatten och försäkringen. Och i däckbytartider kan däcken bli en dryg utgift. Faktum är att om man lägger samman alla kostnader över åren drar kalkylen iväg en hel del.
Med bilpool eller bilhyra går det att komma åt säkrare och nyare bilar.
Motormännens Riksförbund brukar räkna på vad det kostar att äga ny bil. En mindre bil för 200 000 kronor som går 1 500 mil per år, kostar runt 5 500 kronor i månaden. För en större bil kan kostnaden öka till 7 500 kronor. Här är värdeminskningen inräknad. Räknar man bort den landar kostnaden på 2 800 – 3 400 kronor. Det är pengar man behöver reservera i sin budget.
Men man måste inte köpa ny bil. På www.bilsvar.se går det att räkna på begagnade bilar. En tio år gammal bil kan kosta detsamma i drift och service som en ny, runt 3 000 kronor per månad. Värdeminskningen är dock betydligt mindre. Risken finns förstås att politiker höjer skatten på äldre bilar för miljöns skull, och att höjd skatt på drivmedel blir mer påtaglig för en bil som drar mer.
Ett alternativ är att ställa av bilen på vintern. Det innebär att slitaget minskar och de fasta kostnaderna blir lägre. Man slipper normalt betala fordonsskatt för varje hel månad bilen är avställd, samt trafikförsäkringen. Fem månaders avställning kan minska utgifterna med 2 000 – 3 000 kronor. Man anmäler till Transportstyrelsen när man vill ställa av bilen. De meddelar i sin tur försäkringsbolaget. Sedan måste man komma ihåg att bilen ska ställas på igen och besiktigas i tid.
Ytterligare ett alternativ är att hyra bil för längre resor, och åka mer taxi. För 15 dagars hyra av en mindre bil i sommar kan man få betala runt 6 000 kronor plus drivmedel. Jämfört med att äga en begagnad bil som kostar närmare 40 000 kronor under ett år finns då drygt 30 000 kronor kvar att använda för taxi eller kortare bilhyror innan det lönar sig bättre att äga själv. Att åka taxi tur och retur en mil kan kosta 600 kronor en vardag och något mer en lördagskväll. Hela fyra sådana resor varje månad räcker pengarna till, utöver sommarresan.
På större orter finns också möjlighet att ansluta sig till en bilpool. Det är vettigt, framför allt för kortare resor. Man betalar en månadsavgift som medlem utifrån hur ofta man behöver en bil och en avgift för den tid och sträcka man lånar bilen.
Köpa sommarbil i stället för att hyra, kan det vara en god idé? Själva priset på en äldre begagnad bil kan vara fördelaktigt och det kan gå att få pengarna tillbaka om den är välskött. Den som är händig kan till och med rusta bilen och sälja den dyrare. Men risker finns, som att råka ut för en dyr reparation eller om efterfrågan sviker när bilen ska säljas på höstkanten. Med bilpool eller bilhyra går det att komma åt säkrare och nyare bilar. Dessutom kan de vara miljövänligare och ha lägre drivmedelsförbrukning.
Att äga sin bil ger ändå en härlig frihet. Att det sedan ska finnas ett ordentligt ekonomiskt utrymme är lätt att blunda för. Jag brukar rekommendera att man helst sätter av ett utrymme på 5 000 kronor i månaden för bilen. Den dag man ska byta ut sin begagnade bil behöver man ha sparat ihop till minst kontantinsatsen. Eller så gör man då som ungdomarna och struntar i att äga själv. Det ger ökad ekonomisk frihet och minskar risken att ha en ägodel som likt gökungen tränger ut annat viktigt ur det ekonomiska boet.