Vi får leva med dyr bensin och diesel i sommar och hoppas på förstärkning av svenska kronan. Det är inte troligt att politikerna kommer att vilja sänka skatterna på drivmedel med tanke på klimatmålet att Sverige ska vara koldioxidneutralt inom några decennier.
Protester har hörts en tid nu mot de höga bensinpriserna. Att priset på olja stigit i år och att svenska kronan tappat i värde mot andra valutor är förstås viktiga orsaker. Men skatten är en stor del av priset och det enda som politikerna kan påverka. Visserligen minskar andelen skatt när oljepriset stiger, men den är fortfarande stor.
Kostnaden för att köra bil
När det här skrivs nuddar bensinpriset på 95-oktanigt 17 kronor. Av det utgör skatten nästan 60 procent eller 10 kronor. En del kommentarer och analyser ger vid handen att kostnaden för att köra bil inte stigit sedan 30 år tillbaka. Visserligen kostade bensinen bara 10,50 kronor litern år 1990 omräknat till dagens penningvärde.
Bränslesnålare fordon
Men våra fordon har blivit så mycket mer bränslesnåla. Även om detta är sant, och intressant, relaterar de flesta till sin egen ekonomi och förändringen i närtid. De senaste åren har vi varit vana vid priser på 14-15 kronor. Två kronor dyrare bensin betyder en ökad kostnad på 15-20 procent. Det är självklart kännbart för boende i glesbygd, de som måste ha två bilar i hushållet samt pensionärer med små marginaler.
Två kronor dyrare bensin betyder en ökad kostnad på 15-20 procent.
Enligt den budgetmotion som gäller för i år sänks skatten inklusive moms med cirka 16 öre per liter bensin den 1 juli.
En viss lättnad, men svängningarna i pris är ofta mer än så över tid. Det är inte troligt att politikerna kommer att vilja sänka skatterna på drivmedel med tanke på klimatmålet att Sverige ska vara koldioxidneutralt inom några decennier.
Förstärkning av svenska kronan
Så vi får leva med dyr bensin och diesel i sommar och hoppas på förstärkning av svenska kronan. Det skulle även göra utlandsresan lite trevligare.
Ylva Yngveson är Seniorens ekonomiexpert. Hon är privatekonomisk analytiker och har under många år arbetat för Swedbank och Sparbankerna. Nu driver hon egen verksamhet.