När Haninge kommun ordnade digital utbildning för seniorer blev det fullt hus. Äntligen en chans att få svar på alla sina frågor om datorer och det digitala!
I den stora ljusa samlingslokalen i Haninge kommunhus surrar det runt de runda borden. Vid varje bord sitter en eller två högstadieelever och några seniorer. Det ligger en hel del sladdar på borden, datorer och telefoner. Det är digital kurs på gång. I tre timmar får alla seniorer som är här chansen att fråga allt de vill veta, och kanske lite till. För ett digitalt innanförskap i Haninge heter kursen. Det är precis vad det handlar om – att inkludera alla i den digitala världen. Ingen ska behöva känna sig utanför.
Finns inga dumma frågor
– Känner man sig obekväm ska man kunna komma hit och fråga om allt man vill. Det finns inga dumma frågor, säger Jeanette Thorell, som är en av spindlarna i nätet kring utbildningen.
Det finns plats för så många som ett hundratal pensionärer vid varje kurstillfälle. Idag är det kanske ett sextiotal här.
– Det är väldigt populärt och välbesökt, säger Jeanette Thorell. Man kan få hjälp med precis det man själv vill här och ungdomarna är så duktiga på att visa och förklara. De vet inte alltid hur duktiga de är.
Jag vill kunna prata på Skype med min familj i Danmark men jag har inte vetat hur jag skulle komma igång med det.
Olika önskemål
En del vill lära sig att börja använda Swish för betalningar, andra vill ladda över foton från telefonen till datorn eller skaffa ett mobilt bank-id för att kunna betala räkningar via datorn.
Birthe Reitz Karlsson får hjälp av Vincent Danielsson att installera Skype och ett skrivprogram på sin dator.
Rädd att göra fel
– Jag vill kunna prata på Skype med min familj i Danmark men jag har inte vetat hur jag skulle komma igång med det. Nu känns det jättebra! Och Vincent har visat mig hur jag ska föra över bilderna från mobilen till datorn också.
Men betala räkningar på datorn, nej, det vill hon inte. Hon är så rädd att det ska bli fel, säger hon.
– Då säger datorn till, om man skulle råka fylla i fel OCR-nummer, säger hennes bordsgranne Kerstin Larsson Selin.
– Jamen, tänk om man fyller i fel summa då …, säger Birthe.
Känns främmande
Här får man chansen att dels dryfta alla frågor man har men också att prata med andra och dela med sig av tips och råd. Och av sina rädslor förstås. Som det här med siffror som så lätt blir fel. Och nedladdningar och uppdateringar, det är mycket som för väldigt många känns ganska främmande. Men då finns ungdomarna här med sitt stoiska lugn och sin kunskap.
– Jag skulle nog behöva ha dig hemma ibland, säger Birthe till Vincent.
Annars är man ju körd
Vid bordet intill får paret Emilio Martinez Ortega och Yvonne Martinez hjälp av Nora.
Emilio säger lite skämtsamt att han ”redan kan allt”.
– Nähä du, du kan ju ingenting, är Yvonne snabb med att replikera.
Hon är den som sköter räkningarna hemma hos dem och hon gör det digitalt. Dottern som jobbar på bank visade henne hur man gör.
– Jag kan betala räkningar, men det är också det enda jag kan, säger hon. Men man måste ju kunna det här nu annars är man ju körd. Man kanske vill handla på nätet, boka biljetter eller söka information om något.
Vill du veta mer om det digitala?
- Hör med din lokala SPF-förening om de har några kurser.
- Kolla på ditt bibliotek, ibland ordnas kurser där via kommunen.
- Seniornet – en ideell förening där seniorer lär seniorer om it. Det finns 45 lokala klubbar runt om i landet. Gå in på seniornet.se och läs mer.
- www.digitalajag.se är en utbildning du kan göra själv om du har tillgång till dator och internet. Det är Arbetsförmedlingen och Google Digitalakademi som står bakom den.
Ingen smartphone
Nora visar Emilio lite saker på hans mobil, om olika appar, bildöverföring och annat. Yvonne har en äldre telefon och är inte alls intresserad av att byta till en smartphone.
– Nej, det vill jag absolut inte ha, det verkar så krångligt. Jag fick en av min son men jag gav tillbaka den till honom. Jag är nöjd med den jag har, som jag kan ringa och sms:a med.
Störande pling
Kommer man inte på vad man vill fråga eller ha hjälp med finns ett häfte med frågor vid alla bord. Frågor som ”Hur läser jag nyheter på Internet?”, ”Vad är en app?” och ”Hur hittar jag recept?” är några av frågorna.
Agneta Johannesen är här delvis för att ”hennes unge tjatar om att hon måste skaffa Swish”. Nu har hon fått hjälp med det, av Nicha.
– Hon har också lärt mig hur man stänger av såna här reklam-sms man får. En gång fick jag ett från Bingolotto mitt i natten. Det väckte mig när det plingade till.
Vi äldre får en chans att lära oss och skolungdomarna får lite jobb.
Hon tycker att det här är ett utmärkt arrangemang och en bra träffpunkt.
– Vi äldre får en chans att lära oss och skolungdomarna får lite jobb. Det är ju bra för alla parter. Jag är själv volontär på dagis tre dagar i veckan, det är också väldigt kul och en chans att träffa människor och göra lite nytta samtidigt.
Välkommet fika
Det tar på krafterna att hämta in en massa ny kunskap så när Meeri Wasberg, kommunstyrelsens ordförande, bjuder in till fikapaus är det ett välkommet inslag.
– Passa på nu att fråga allt det där som ni brukar fråga barnbarnen om och som de kanske tröttnat att svara på, uppmanar hon samtidigt alla deltagarna.
Stort intresse
Många som gått kursen frågar Meeri och de andra som är delaktiga i utbildningen när del två kommer? Meeri Wasberg säger att de inte har tagit ställning än till hur de ska gå vidare, men att de ska göra det råder det inga tvivel om.
– Annars spelar det ju ingen roll hur fiffiga digitala tjänster vi tillhandahåller från kommunens sida om inte medborgarna kan använda sig av dem.
För bra för att inte prova
Dessutom föll hon genast för det här upplägget när hon hörde talas om det eftersom det samtidigt är ett sätt att föra samman ungdomar och äldre med varandra.
– Det var helt enkelt för bra för att inte prova, säger hon och ser nöjd ut.
Text: Ulrika Palmcrantz
Foto: Maria Rosenlöf