Myndigheter som Konsumentverket måste utveckla sin bild av seniorer för att kunna vara relevanta. Det menar SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson.
Konsumentverket tar på uppdrag av regeringen årligen fram en prognos för hushållens kostnader för det kommande året. Men räknar de på rätt sätt när det kommer till seniorernas skiftande förutsättningar? Tveksamt, menar SPF Seniorerna som anser att seniorers utgifter underskattas.
Förbundet beskriver problemet i den färska rapporten Åldersgapet i pensionen – och behovet att studera pensioner och utgifter i alla åldrar: ”Utgifter förändras ofta med åldern, inte den totala storleken utan snarare vad man lägger utgifterna på. Ändå finns det inga representativa budgetkalkyler för seniorers utgiftsbehov i olika åldrar.”
Snarare verkar man tänka att utgifterna skulle minska med åldern. Därmed underskattas utgifterna och behovet av en god pension.
Det här bottnar i sin tur i en föråldrad syn på seniorer. Följden av underskattade utgifter och för låga pensioner blir att många måste prioritera bort helt nödvändiga saker.
”Seniorer oavsett ålder har ett vardagsbehov av mat, fritid, kläder, umgänge med mera. Även om kanske semestrar lockar mindre med åren så tillkommer då nya och växande utgifter – ofta rörande vård, medicin, glasögon. Varken sådana kostnader eller andra vanliga utgifter som RUT-tjänster, socialt umgänge, husdjur eller tandvård tas hänsyn till i Konsumentverkets budgetkalkyl” skriver SPF Seniorerna i rapporten.
Tidigare i vintras tog Eva Eriksson upp frågorna med Konsumentverket.
Att utveckla mer realistiska och relevanta budgetkalkyler för seniorers utgifter handlar om att motverka föråldrade stereotyper kring seniorer, underströk hon.
Man kan inte ogrundat utgå från att seniorers utgifter skulle minska med åldern.
Kalkylen motsvarar dessutom bara en tredjedel av normala utgifter, enligt SPF Seniorerna. Exempelvis ingår inte utgifter för vård eller glasögon. Utgifter för tandvård finns med, men bara till ett värde av en enkel undersökning per år.
– Det är ett exempel på att man missar väldigt viktiga nyanser. Tandhälsa är förstås viktig för alla åldersgrupper men får ofta särskilt förödande konsekvenser för äldre om den åsidosätts.
Enligt Eva Eriksson blev det tydligt för myndigheten att seniorer idag är en mycket bredare och mer mångfacetterad grupp än när kalkylerna togs fram.
– Bara att medellivslängden har gått upp så mycket som den gjort under lång tid gör att perspektiven förändras. Inte minst viktigt för alla att förstå är att pensionen blir allt mindre värd ju längre man lever och att detta blir tydligare nu när vi lever längre.
Gav då mötet någon ny infallsvinkel för Konsumentverket i synen på den stora gruppen seniorers skiftande ekonomiska förutsättningar?
– Det var ett bra möte där SPF Seniorerna delade med sig av sina erfarenheter om äldre människors varierande utmaningar och skiftande förutsättningar, säger Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell.
Kommer ni att utveckla mer relevanta budgetkalkyler för seniorer?
– Vi behöver tydligare kommunicera att våra budgetkalkyler endast omfattar en avgränsad del av hushållets utgifter och att stora poster som till exempel boendekostnader, transporter, semester och läkemedel faller utanför.
En reflektion Eva Eriksson gör är att Konsumentverket och andra myndigheter är i början av en process av att förstå att gruppen äldre ser mycket annorlunda ut idag än tidigare.
– Det blir tydligt att en av SPF Seniorernas stora uppgifter är att beskriva dagens seniorer med alla våra nyanser och variationer. Det går inte att förenkla och generalisera som man fortfarande så ofta gör.