Mellan 2006 och 2010 har fondbyten i premiepensionssystemet ökat med 160 procent, till stor del på grund av förvaltningsföretagens massbyten, enligt Pensionsmyndigheten.
”Förvaltningsföretagens massfondbyten inom premiepensionen skapar problem för fondsparare och enskilda fonder. Tjänsterna är oftast en dålig affär för den som betalar för dem. Stoppa dem genom lagstiftning. Eller välj mindre ingripande lösningar som begränsar massfondbytena, men där större delen ändå finns kvar. I vilket fall som helst krävs ett bättre konsumentskydd för förvaltnings- och rådgivningstjänster.”
Så skrev Pensionsmyndigheten till regeringen i mitten av mars. Nu får myndigheten gensvar från Pensionsgruppen. Man går på den hårdare linjen, och stoppar massbytena helt.
”Regeringen kommer att pröva om det krävs ny lagstiftning för att hindra massfondbyten och Pensionsmyndigheten får i uppdrag att vidta IT-tekniska åtgärder som omöjliggör massfondbyten.”, skriver Pensionsgruppen i ett pressmeddelande.
Pensionsmyndigheten har även föreslagit starkare konsumentskydd. Bland annat vill man att det ska krävs skriftliga avtal när kunder lockas att köpa förvaltningstjänster via telefon. Regeringen kommer att titta närmare på hur konsumentskyddet kan stärkas.
Frida Andersson Johansson
frida.johansson@veteranen.se
Pensionsmyndighetens bedömning är att mellan
500 000 och 700 000 pensionssparare har köpt en förvaltningstjänst.
En vanlig avgift för en förvaltningstjänst är cirka 500-700 kr per år, men det finns också exempel på avgifter upp till 1 425 kr per år
Under 2010 gjordes gjordes 4,7 miljoner fondbyten. 55 procent av dessa genererades av förvaltningsföretag.
Pensionsgruppen består av företrädare för de fem partierna som står bakom pensionsöverenskommelsen (S, M, FP, C och KD).