Livbolagen tjänar miljarder på rabatter som egentligen ska tillfalla pensionsspararna. Och då det skattetekniskt är pensionsspararnas pengar slipper livbolagen undan skatt.
Ett vanligt sätt att pensionsspara är genom fondförsäkringar. Du kan sätta in både din tjänstepension och ditt privata sparande i en fondförsäkring hos ett livbolag. Men den som sparar i fondförsäkringar betalar ofta dubbla avgifter – en till livbolaget, och en till det fondbolag där livbolaget placerar pengarna.
Livbolagen, som har stora summor av privatkundernas pengar att bolla med, är goda kunder åt fondbolagen, och får därför stora rabatter i form av återbetalningar eller ”kickbacks” på sina placeringar. Men de rabatterna kommer inte privatkunderna till del, avslöjar Dagens Nyheter.
I stället behåller livbolagen bonuspengarna själva. Och ju senare privatkunderna får sin pension utbetald, desto längre tid hinner livbolagen håva in ”kickbacks”.
Eftersom bonusarna trots allt rent skattetekniskt räknas som pensionsspararnas pengar, så behöver inte Livbolagen betala särskilt mycket skatt för dem. De får alltså behålla en mycket stor del av bonusvinsten. Upplägget uppmuntrar dessutom livbolagen att placera pengarna i så kallade skatteparadis.
Det är också vanligt att fondbolagen och livbolagen ¬är systerbolag med samma ägare.
Privattjänstemannakartellen PTK bestämmer vilka livbolag som tjänstemän ska kunna välja bland när de placerar sina tjänstepensioner. Enligt DN är man på PTK mycket kritisk till systemet med ”kickbacks”.
– Det finns inga fördelar alls, för det är inte transparent. Det är som en förtäckt provision, säger pensionsexperten Per-Olof Westerlund till DN.
Om fondbolagen kan ge så stora rabatter till livbolagen tar de för mycket betalt, menar han. I stället borde avgifterna för spararna sänkas.
Enligt DN är det SEB Trygg Liv som tjänar mest på upplägget med kickbacks. Bolaget har fått ihop över en miljard på överskottet från kundernas avgifter.
Inom det statliga premiepensionssystemet, PPM, finns det krav på att rabatterna förs tillbaka till spararna. Ju fler kunder desto större rabatt för alla.
Frida Andersson Johansson
frida.johansson@veteranen.se