Det är en kraftfull systemkritik som företaget för fram i en ny rapport som offentliggjordes på förmiddagen.
Under ett seminarium om rapporten framhöll man att oskäliga avgifter faktiskt kan halvera pensionen för dåligt insatta sparare.
Vid 2 procents avgift försvinner en tredjedel av pensionskapitalet. Vid 3,5 procents avgift, till exempel vid fond-i-fond-lösningar, försvinner hälften, hävdar Alecta.
Konsumentskydd saknas
– Det konsumentpolitiska problemet stannar inte vid avgiftsdjungeln. Dessutom påverkas i slutändan utbetalningarnas storlek av de enskilda företagens livslängdsantaganden – som inte heller redovisas. Det innebär att två personer med samma storlek på sitt pensionskapital i samband med pensioneringen kan få helt olika pension, säger Eva Adolphson, pensionsekonom på Alecta och en av rapportförfattarna.
– Det pågår en rovdrift på pensionssparare. Konsumenternas kunskapsunderläge och deras beroende av rådgivare som lever på provision och den oöverblickbara marknaden med många olika avgifter. Överflyttningen av ansvaret för pensionerna till individerna fungerar inte som det borde utan ett betydligt starkare konsumentskydd, säger Eva Adolphson.
Utbredd missuppfattning
Tjänstepensionsföretag, Collectum, kom också på måndagen med en rapport om avgifternas följder för spararna i pensionssystemet, morgondagens pensionärer.
– Det är en utbredd missuppfattning att avgifterna inte påverkar pensionen i någon större utsträckning. Det är allvarligt eftersom höga avgifter gröper ur pensionen, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum till TT.
Jan Arleij
Jan.arleij@veteranen.se