Behövs det verkligen telefonkö och en utbildad sjuksköterska för att kunna fylla i beställningsorder till kommunens centrallager, frågar sig skribenten.
Massor av pensionärer behöver inkontinensskydd och får detta gratis genom kommunen, i det här fallet Malmö kommun. Men hur beställer man det? Jo, man ska ringa till en sjuksköterska på den vårdcentral man tillhör, och sedan ska hon vidarebefordra beställningen till ett centrallager i kommunen, som levererar hem till den äldre.
Man kan ifrågasätta detta förfaringssätt av flera skäl:
1. Sjukvårdens problem med ineffektiv, och därigenom dyr, organisation. En kvalificerad sjuksköterska ska sitta och fylla i beställningsorder för blöjor. Till detta fordras alltså tre års utbildning!
2. En gammal människa som hör dåligt och har dålig reaktionsförmåga ska sitta i telefonkö efter först ha tvingats ringa upp flera gånger för att kunna uppfatta de olika knappval och telefonnummer som presenteras.
Sjuksköterskan är nämligen inte tillgänglig. Hon är på semester eller sjukskriven eller borta av annan anledning.
Varför kan man inte ringa direkt till lagercentralen och knappa in personnummer och en kod, som talar om vilken vårdcentral man tillhör? Varför går det inte att beställa på webben? Vilken funktion fyller mellanhanden sjuksköterska? Är det ingen som ifrågasätter svårigheten för den äldre och det kostnadsineffektiva med att ha en sjuksköterska som sköter detta?
Jag ser vilka svårigheter min mamma har med att beställa detta inkontinensskydd. Hela upplägget verkar ju helt galet. Är det så galet i hela Sverige?
Mona F, anhörig