De ser Sveriges bästa sidor. Lars Lyborg och hustrun Ann-Britt bor i husbilen minst ett par månader varje år.
Lars Lyborg är ordförande i Riksförbundet Mobil Fritid, och har – det säger sig självt – en husbil. Han och hustrun Ann-Britt brukar vara ute med den minst ett par månader varje år. Sin första husbil skaffade de runt sekelskiftet efter att ha varit med husvagn i flera år.
Intresset ökar
–Nog har vi märkt att det ökat lavinartat sedan dess, säger Lars. Försäljningen har ökat flera år i rad och nu finns det drygt 90 000 husbilar i Sverige Så såg det inte ut för 18 år sedan. Det finns en del populära ställen dit man måste komma tidigt för att få en plats nu.
Det är väldigt roligt att bara kunna ge sig ut precis när man vill.
Åka dit vädret är finast
Friheten är det absolut bästa med att ha husbil, tycker Lars. Att bara kunna titta på väderleksrapporten och sen åka dit där vädret är finast. Eller bara spontanstanna någonstans där det är vackert.
– Vi bor i Borås, härifrån är det bara sju mil till Göteborg, så dit kan man lätt ta sig. Till Öland är det 35 mil. Det är inte heller särskilt långt. Ibland åker vi bara för en dag eller två, om det är en konsert eller något annat man vill se. Snart ska vi till äppelfestivalen i Kivik, det är väl en 30 mil dit. Det är väldigt roligt att bara kunna ge sig ut precis när man vill.
70 nätter per år
De kör runt 1 500 mil per år med bilen, och sover i den en 70-80 nätter. Som ordförande i Riksförbundet Mobil Fritid kämpar Lars för alla husbilsägares räkning. Just nu är han inte alls nöjd med den svenska riksdagen som från och med den 1 juli 2018 chockhöjde fordonsskatten för tyngre dieselfordon.
3 korta om husbilar
- Idag finns cirka 93 000 husbilar i Sverige.
- 2017 såldes 9 845 husbilar, den högsta siffran på 17 år.
- På campingplatser har husbilsboendet ökat med 50 procent på fem år.
Källa www.husbilsdestination.se
Läs mer om husbilar här:
Husbilsklubben.se
Mobilfritid.se
Bättre miljötänk
– Våra kära styrande införde ett ”bonus malus-system” som innebär att en ny husbil som registreras efter den 1 juli kan få upp till tre gånger så hög beskattning. Alla branschorganisationer har frågat ”vad gör ni?”, men de bryr sig inte om det. I praktiken blir det som en omvänd skrotningspremie – de nya husbilarna som är mest miljövänliga straffas. Det gynnar knappast miljön.
Enkelt att umgås
Men trots missnöjet med detta njuter han och Ann-Britt än av turerna med sin bil. Förutom att man kommer ut och ser så mycket finns det en annan stor fördel med att ha husbil, menar Lars.
– Det blir väldigt lätt att hälsa på nära och kära utan att behöva bli en belastning. Vår dotter bor i lägenhet i Eksjö, när vi hälsar på henne numera står vi på campingen där. Tidigare bodde hon i villa, då stod vi på tomten. Det blir så enkelt att umgås på det viset.