Det tycks vara lättare att klaga än att berömma. Vi undrar hur det kan komma sig att det mesta som har skrivits om Carema/Humana har varit negativt skriver insändaren.
Vår svåger i Gävle får sedan några år omsorg flera gånger per dag av hemtjänstbolaget Humana, som tidigare hette Carema. Behovet av insatser är numera ganska omfattande p.g.a. hans allt större hälsoproblem. Om han behöver ytterligare hjälp, kommer insatsen att utökas. Under de år som Carema/Humana har haft detta uppdrag har vi och vår svåger aldrig haft anledning att klaga på servicen. Vi blir alltid trevligt bemötta, om vi är på besök hos vår svåger när hemtjänsten kommer. Detsamma gäller vid telefonkontakt med Humana. Hemtjänsten informerar oss alltid om något har inträffat, t. ex. om vår svåger har förts till sjukhuset, vilket har skett flera gånger. Under hans sjukhusvistelser har Humana ringt till oss och hört sig för om hans hälsotillstånd. Vid hemkomst från sjukhuset har Humana tagit emot honom på ett respektfullt och omtänksamt sätt. När han led av aptitlöshet, och därmed brist på ”ork”, lyckades Humana få igång hans matlust igen.
Det tycks vara lättare att klaga än att berömma. Vi undrar hur det kan komma sig att det mesta som har skrivits om Carema/Humana har varit negativt. Kritik har tydligen högt nyhetsvärde. När vi har berättat för vänner och bekanta om vår svågers hemtjänst, har vi ofta fått kommentarer av typen: ”Jag har en släkting som också är nöjd med Carema/Humana.”
Svåger och svägerska till F.
Ulf Norlén
Pensionär