En ny webbplats om boende startar idag. Allt man behöver veta samlas på ett enda ställe, lovar Boverket och Konsumentverket som står bakom satsningen.
Målet är att www.omboende.se ska förse konsumenterna med trovärdig och lättillgänglig information om Sveriges största konsumentproblem – boende.
Webbplatsen, som kallas ”OmBoende”, är uppbyggd kring de skeden i livet som många går igenom med sitt boende. Det finns avsnitt som handlar om att leta bostad, hyra, köpa, bygga, äga, sälja och flytta.
Konsumenter ska få den information de behöver för att kunna göra bra, aktiva val på en allt svårare bostadsmarknad, skriver de båda myndigheterna i ett pressmeddelande.
– OmBoende ska vara en samlad webbplats för alla typer av boendefrågor och vara garanterat fri från kommersiella intressen och därmed säkrare för den enskilda konsumenten.
Kommer under våren
– Det nya är att vi ger en bredare information som ger medborgarna stöd i många olika situationer, säger Boverkets generaldirektör Janna Valik.
Men information med äldre som särskild målgrupp finns inte. Men den kommer, lovar Boverket och Konsumentverket.
– Vi kommer att skriva flera artiklar under våren med denna inriktning. I dagsläget har vi inga artiklar om seniorboende, men vår förhoppning är att det ska finnas klart inom några månader, säger Jenny Hellgren, informatör på Boverket till veteranen.se.
Regeringsuppdrag
De senaste åren har antalet klagomål om boendefrågor till de kommunala konsumentvägledarna legat på cirka 20 000 per år, enligt Konsumentverkets siffror, vilket gör det till Sveriges största konsumentproblem.
www.omboende.se har tagits fram på uppdrag av regeringen.
Text: Jan Arleij