Pensionsrådgivning och lurendrejeri tycks alltför ofta höra ihop. Nu stoppar Konsumentombudsmannen två PPM-rådgivningsbolag att fortsätta med sin marknadsföring.
Bolagen är dels Svensk Fondanalays, dels Talk.too.much AB som verkar under namnet Nordisk Fondanalys. Båda har som affärsidé att erbjuda rådgivning till konsumenter om vilka fonder de bör välja till sin premiepension.
Marknadsföringen av rådgivningstjänsten har skett genom gatuförsäljning och i butiker.
Svensk Fondanalys och Nordisk Fondanalys har dragit på sig ett stort antal anmälningar från konsumenter.
Bindande avtal
I anmälningarna till Konsumentverket framgår ett mönster av falska förespeglingar.
– De har blivit lovade av företagets säljare att få information om tjänsten via e-post. Inget annat. De har också blivit lovade att ett bindande avtal uppstår först om man aktivt väljer att klicka på en länk i e-postmeddelandet, berättar Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Konsumenten har därefter förmåtts att skriva under ett papper som visat sig vara ett bindande avtal på 24 månader för 1 295 kronor.
Hot om vite
KO har utfärdat så kallade förbudsförelägganden mot båda bolagen. Respektive förbudsföreläggande är förenat med ett vite på 600 000 kronor.
För en vecka sedan kom besked från finansmarknadsminister Peter Norman (M) att ett förbud mot oseriös försäljning av finanstjänster över telefon är på gång.
Jan Arleij
jan.arleij@veteranen.se
Konsumentverket
Konsumentverket är en statlig myndighet som är till för dig som konsument.
Gunnar Larsson är Konsumentverkets generaldirektör.
Han är samtidigt Konsumentombudsman, KO. I den rollen driver han konsumenternas intressen gentemot företag i domstol.