Inte lätt att få rätt i shopping
Bild: Getty Images
Ekonomi | Annika om pengar

Inte lätt att få rätt i shopping

Vi är många som lärt oss att vara tuffa konsumenter. Är vi inte nöjda går vi till butiken och reklamerar. Men när vi handlar från andra länder kan det ibland bli svårt.

Annika Creutzer
Publicerad 2025-03-14

Konsumentköplagen är den lag vi kan luta oss emot. Enligt lagen ansvarar säljaren (och vidare tillverkaren) för att åtgärda ursprungliga fel i minst tre år räknat från köptillfället. Som konsument bör vi reklamera varan inom ”skälig tid”, vilket vanligtvis är inom två månader.
Det spelar ingen roll om det finns en garanti på ett år, det är ändå tre år som gäller. Skyddet är extra starkt de två första åren. Då är det företaget som ska bevisa att felet inte fanns vid köpet.

När det är fel på en vara finns alternativen för säljaren att reparera felet, byta till en ny vara, ge prisavdrag eller låta dig få köpet hävt. Men internethandeln har inneburit en stor förändring.
Näthandeln innebär att vi måste bli noggrannare. Förutom konsument- köplagen är vi också skyddade när vi handlar från företag inom Europa. Konsument Europa, en del av Konsumentverket, hjälper oss om vi får problem med köp från EU-länderna, Island, Norge och Storbritannien. Inom EU gäller ångerrätt vid distansköp (med undantag av vissa varor). Inom EU gäller minst två års reklamationsrätt.

Det finns många oseriösa säljare på nätet. Börja gärna med att kolla på nätet vad andra har skrivit om företaget och att det finns ordentliga kontaktuppgifter på hemsidan. Granska totalpris, leverans- och betalningsvillkor. Och var försiktig med betalningen. Banker och Konsumentverket har bra information om säkra betalningar.
Kolla efter symbolen Trygg E-handel som innebär att företaget är granskat av bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.
När vi handlar från länder utanför EU är konsumentskyddet sämre. Svensk lag ska gälla om varorna erbjuds i Sverige men det håller sällan i praktiken.
Köp från länder utanför EU räknas som privatimport. Då tillkommer svensk moms och andra avgifter.

Det har också blivit allt vanligare med dropshipping. Företaget ser ut att vara svenskt men hör hemma någon annanstans. Det är inte illegalt, men det blir ofta betydligt svårare att klaga.
Dropshipping avslöjar sig med ofullständig adress, lång leveranstid, oklara prisuppgifter och ofta språkfel som tyder på automatiska översättningar. På senare tid har jag hittat flera klädföretag som heter som klassiska svenska efternamn men troligen är kinesiska.
Det är också lätt att lockas av sajter som de kinesiska Shein och Temu. Att handla hos dem kan bli dyrt både för köparen och miljön. Många har upplevt att den levererade varan inte stämmer med beskrivningen. Returer skeppas ofta vidare och hamnar på miljöfarliga soptippar i u-länder.

Månadens fråga

Jag sålde mitt radhus, en bostadsrätt, förra året och det är snart dags att deklarera. Min mäklare sa att det är viktigt att jag gör avdrag för kapitaltillskott. Vad är det?
/Ny hyreslägenhet

Annika svarar:

Den som deklarerar försäljning av en bostad får göra avdrag för olika kostnader men gäller det en bostadsrätt finns ytterligare ett avdrag – kapitaltillskottet. Det är den del av månadsavgiften som använts till att amortera på lån. Det kan också vara att medlemmarna gjort en större engångsinbetalning. Kapitaltillskott gör i praktiken föreningen mindre skuldsatt och därmed rikare. Den som säljer har haft del i denna förmögenhetstillväxt och får därför göra avdrag för detta. Det kan ibland handla om flera hundratusen kronor. Det är föreningens styrelse som ansvarar för att rapportera kapitaltillskott till Skatteverket. Säljaren får en kontrolluppgift på detta och kan ta med uppgiften i deklarationen av bostadsförsäljningen. 

Dölj faktaruta

Annika Creutzer är Seniorens ekonomiexpert och privatekonomisk journalist

Annika Creutzer
Publicerad 2025-03-14

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2025 Senioren - När insidan räknas