Polisen har i år fått fler anmälningar om telefonbedrägerier. Men brottsvinsterna har gått ner.
Under perioden januari till och med oktober har polisen fått 25 147 anmälningar om så kallade vishingbedrägerier, vilket är cirka 1 000 fler än under samma period förra året, rapporterar DN.
Samtidigt har brottsvinsterna minskat kraftigt – till och med oktober i år har svenska bankkunder blivit av med 352 miljoner kronor i vishingbedrägerier, en minskning med 42 procent jämfört med samma period i fjol.
Siffrorna ligger i linje med Finansinspektionens senaste sammanställning som Senioren nyligen rapporterade om.
De visar att under det första halvåret 2024 uppgick det sammanlagda beloppet till följd av bedrägerier via betaltjänster till 1 014 miljoner kronor. En minskning från en mycket hög nivå från andra halvåret 2023 då motsvarande belopp var 1 124 miljoner kronor.
Det är framför allt vid bedrägerier där betaltjänstanvändaren manipulerats till att utföra en transaktion som beloppen har minskat, enligt Finansinspektionens rapport – från 764 miljoner kronor det andra halvåret 2023 till 609 miljoner kronor första halvåret 2024.
Två vägar
– Uppgången av brotten har planat ut, hävdar Hans Lindberg, vd på Bankföreningen, i en kommentar till DN.
– Vi har jobbat längs två olika vägar: Dels med att föreslå regeringen och olika myndigheter åtgärder för att ändra systemet som helhet. Dels med ett åtgärdspaket från bankerna som rullades ut i våras, berättar han.
Bankerna har även börjat lägga in kontroller. Från början var de sju största bankerna med i arbetet men snart kommer 23 mindre banker att följa samma rutiner. På så sätt blir det heltäckande, enligt Hans Lindberg.
– Om du aldrig brukar göra transaktioner på 10 000 kronor så slår ett filter till och du är tvungen att prata med telefonbanken. Många blir irriterade, men det är för att skydda kunden.
Analys behövs
Polisen kommer nu att analysera de nya siffrorna och trenderna tillsammans med bankerna, för att få en klarare bild av vilka åtgärder som har haft störst effekt.