Nya siffror: Bedrägerierna fortsätter öka
Bild: Colourbox
Nyheter | Brott

Nya siffror: Bedrägerierna fortsätter öka

Brottsvinster ligger kvar på en hög nivå och antalet bedrägerier ökar. Det visar ny statistik från Finansinspektionen.

Jan Arleij
Publicerad 2024-11-22

Finansinspektionen (FI) publicerar statistik en gång i halvåret över bedrägerier via betaltjänster, baserat på den rapportering som FI får från banker och andra betaltjänstleverantörer under FI:s tillsyn. På torsdagen (21/11) kom sammanräkningen av perioden januari-juni 2024.

– Det är bekymmersamt att det sammanlagda bedrägeribeloppet ligger kvar på en så hög nivå och att antalet bedrägerier dessutom ökar, kommenterar Malin Alpen, chef för verksamhetsområdet Betalningar på FI i ett pressmeddelande.

– Arbetet med att skydda konsumenterna och stoppa flödet av pengar till kriminella bör vara en prioriterad fråga för företagen. För konsumenter är det alltjämt viktigt att vara vaksam.

Malin Alpen.

Under det första halvåret 2024 uppgick det sammanlagda beloppet till följd av bedrägerier via betaltjänster till 1 014 miljoner kronor.

Detta innebär en minskning från andra halvåret 2023 då motsvarande belopp var 1 124 miljoner kronor.

Lägre belopp

Det är framför allt vid bedrägerier där betaltjänstanvändaren manipulerats till att utföra en transaktion som beloppen har minskat, från 764 miljoner kronor det andra halvåret 2023 till 609 miljoner kronor första halvåret 2024.

Samtidigt var antalet bedrägliga transaktioner fler än tidigare. Under det första halvåret i år var antalet 140 039, jämfört med 138 640 för föregående halvår.

Bedrägerier där betalningsorder genomförts av bedragare har också minskat, från 340 miljoner kronor till 298 miljoner kronor.

Diagram: Finansinspektionen

Statistiken visar bedrägerier som skett via kontoöverföringar, kortbaserade transaktioner, kontantuttag med kort, e-pengatransaktioner och autogirering.

Hur ska man förstå att antalet bedrägerier ökar men den totala brottsvinsten minskar?

– Det betyder att det har skett fler bedrägerier men till mindre belopp i transaktionerna. Vi kan särskilt se att bedrägerier som genomförs genom social manipulation har minskat något under perioden, säger Mithra Sundberg, avdelningschef på Finansinspektionen till Senioren.

Följer bankerna

Mithra Sundberg tillägger att problemet med bedrägerier är en fråga som ”står högt upp på Finansinspektionens dagordning”.

Mithra Sundberg.

– För att ytterligare sätta ljus på problemet och för att följa huruvida bankernas förebyggande arbete ger resultat gör vi nu den här statistiken allmän. Vi har löpande dialog med bankerna för att följa vilka åtgärder de vidtar för att förebygga detta problem som drabbar många konsumenter.

Två ord

Bedrägliga transaktioner
Bedrägliga transaktioner – det vanligaste upplägget är köp som genomförs på nätet med stulna kortuppgifter.
Källa: Svensk Handel

Social manipulation
Den allra vanligaste typen av social manipulation är att utge sig vara från en myndighet eller bank, och på så sätt utnyttja sin ställning som en auktoritet för att få personer att lämna ifrån sig viktig information eller privata uppgifter. Detta kallas mer specifikt för ett befogenhetsbedrägeri.
Källa: Säkerhetskollen

Dölj faktaruta
Jan Arleij
Publicerad 2024-11-22

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas