”Bankkunder måste ständigt vara på sin vakt”
Moa Langemark. Bild: Finansinspektionen
Nyheter | Podd | intervju

”Bankkunder måste ständigt vara på sin vakt”

Finansinspektionen har nyligen utsett en konsumentskyddsekonom. Hon heter Moa Langemark, och hennes budskap är tydligt: Det är en fri marknad och konsumenten måste förstå vad den gör.

Jonas Nordling
Publicerad 2024-10-30

Finansinspektionen är den statliga myndighet som ska övervaka finansmarknaden. Myndigheten utvecklar regler för banker och andra finansiella företag, och kontrollerar dessutom att deras reglerna följs. Målet är ett stabilt finansiellt system som leder till en hållbar utveckling samt ett bra skydd för konsumenter.

Finansinspektionen har därför nyligen utsett en konsumentskyddsekonom. Hon heter Moa Langemark och har tidigare arbetat på Finansdepartementet, men även som sparanalytiker på Avanza. Hennes roll går ut på att vara en ”oberoende röst” riktad mot konsumenter, och när det gäller seniorer är hennes budskap tydligt:

– Det gäller att planera sin privatekonomi, och det är mycket som förändras när man går i pension. Det gäller även att ta ansvar för att en eventuell partner är insatt i ekonomin. Att man till exempel vet hur man betalar en räkning.

–Det kan finnas anledning att fortsätta ett sparande även som pensionär, men det är viktigt att inte ha fel risk i sitt sparande. Det finns exempel på komplicerade produkter som är svåra att förstå.

Men varför tillåts sådana produkter?

– Det är en fri marknad. Regelverket utgår från att konsumenten är engagerad och förstår. Men det är många som tycker att det är både svårt och tråkigt med finansmarknad och inte riktigt orkar vara en aktiv konsument.

– Investera inte i sådant du inte förstår. Reglerna är visserligen utformade så att detta inte ska kunna ske, men om man har kryssat i att man har förstått blir det svårt för oss att ingripa. Det är en annan sak om det handlar om ett regelrätt investeringsbedrägeri.

Tar bankerna sitt ansvar för att motverka dessa bedrägerier?

– De har gjort en del åtgärder men vi förväntar oss att de gör sitt yttersta för att hjälpa till i det här arbetet.

Vårdar bankerna relationerna med de äldre generationerna?

– Trogna kunder gynnas tyvärr inte av varken banker eller försäkringsbolag. Det är aktiva kunder som shoppar runt som gynnas.

Många företag styr mot digitala relationer i första hand. Vad innebär det för de äldre som kanske inte känner sig bekväma i detta?

– Det är viktigt att konsumenter känner sig trygga och har tillräckliga verktyg för att kunna utföra grundläggande finansiella tjänster, så här behöver banker se till att det finns.

Men om analoga tjänster blir alltför dyra?

– Vi har idag en fri prissättning så bankerna har stor frihet i hur de ska agera. Men är du som kund inte nöjd så ska du byta.

Men om ingen erbjuder analog hjälp utan höga avgifter?

Bankerna har rätt att ut avgifter, men du kan ställa frågor om vad som är skäligt. På något sätt borde marknaden fungera som så att om det finns en efterfrågan efter en viss produkt så borde bankerna ställa om och se till att den finns där för den gruppen som har det här behovet. Det ställs stora krav på konsumenterna, men vi har landat i att detta är den balans som vi vill ha på marknaden. Men det kan finnas anledning för oss att fundera vidare på dessa frågor.

Hur ser du på seniorer har så svårt att få lån?

– Det är en knepig situation. Å ena sidan har vi de regelverk som finns för att se till att våra banker är stabila. Å andra sidan har vi individer som hamnar i en svår situation där det inte fungerar som det gjorde tidigare. Och återigen, här faller ett tungt ansvar på den enskilde att förstå och förbereda sig så att man inte behöver ta ett dyrt seniorlån.

Varför finns sådana produkter?

–De regelverk som finns idag har drivits fram utifrån 90-talskrisen och de problem som då uppstod på fastighetsmarknaden. Dagens regler har gynnat Sverige.

Hur känns det att en sådan kontroversiell produkt som seniorlån därmed uppstått på grund av de krav som Finansinspektionen har på kreditgivare?

– Jag tänker på den här balansen dagligen. Jag inledde mitt yrkesliv under brinnande finanskris och såg vad det kan innebära när vi saknar tillräckliga skyddsmurar i ekonomin. Det var upplopp i många europeiska städer och vi ser fortfarande efterdyningar av det.

–Men det får inte slå över åt andra hållet heller. Det måste erbjudas produkter som passar konsumenterna och det här är ett ständigt pågående arbete där vi behöver göra mer, där regeringen behöver göra mer. Där vi aldrig kommer bli klara, och under tiden måste konsumenterna ständigt vara på sin vakt.

Hör hela intervjun med Moa Langemark i Seniorens podd. Den finns i de flesta spelare, som Spotify och Podcaster, men även direkt här:

Jonas Nordling
Publicerad 2024-10-30

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas