Fullspäckad tur i Dalarna
Landet runt | SPF Jönköping

SPF Jönköping
Publicerad 2024-10-07

SPF Habo gör varje år en resa tillsammans. Resan föregås alltid av studiecirkeln Läs- och res där vi pratar om och lyssnar på föredrag om landskapet eller området vi ska besöka. Vi vill vara lite förberedda för att få ut mer av resan. Om vi inte har full buss, kan vi erbjuda närliggande SPF föreningar att delta.

Vi har varit iväg många gånger, t ex:

• Sydöstra Skåne
  • Västervik med omnejd
  • Bohuslän
  • Blekinge
  • Värmland
  • Rügen (svenskbygden där)
  • Dalarna

Vi lägger upp våra resor själva för att göra dem så billiga som möjligt. Undantag gjordes när vi skulle resa till svenskbygden på Rügen, då tog vi hjälp av en resebyrå.

Det kan vara olika personer som lägger upp studiecirkeln och resan beroende på om man har speciell kännedom om resmålet eller inte. T.ex har man kanske bott eller vistats längre tid någon annan stan än Habo. Då kan hela gruppen få nytta av dessa kunskaper och erfarenheter. I år har det varit Rose-Marie (v.ordf ) och undertecknad som stått för planering och genomförande. Vi har också haft med oss resenärer från SPF Mullsjö och Bankeryd.

Så här såg det ut när vi åkte till Dalarna, augusti 2024:

Dag 1

51 personer steg på bussen i Habo, alla med stora förväntningar.

Vi hade egen fika med oss och stannade utanför Örebro. Viktigt att hitta bra rastplats vid Brändåsen med tillgång till flera toaletter.

Färden gick vidare till Borlänge där vi intog en fantastisk buffélunch. Så fortsätter vi resan mot Sundborn där konstnärerna Karin och Carl Larsson bodde med sina barn. I bostaden fick vi en rundtur med guide. Många som sett TV-programmen upplevde att huset var mindre än man trott och för att få plats delades vi in i mindre grupper.

Färden gick så vidare till vårt boende på Lerdalshöjden i Rättvik. Efter inkvartering intog vi en härlig 3-rätters middag. För oss har det varit viktigt att få någon form av underhållning till kaffet på kvällarna. Första kvällen bjöd vi in representanter från SPF i Rättvik, dels för att få lite lokal information om Rättvik samt ta del av deras verksamhet i lokalavdelningen, vilket var intressant och vi kunde ge varandra tips.

Dag 2

Vi började morgonen tidigt med ett härligt qigong pass med ledning av Rose-Marie. Eftersom vi kunde genomföra det utomhus fick vi en vidunderlig utsikt över Siljan på köpet. Hela 12 personer ställde upp i arla morgon. Direkt efter frukost for vi till Dalhalla och fick en guidning genom området. Spännande att få se vad som finns bakom scenen där artisterna håller till. Ett otroligt intressant besök som gav oss nya tankar till nästa gång vi är där på en konsert.

Resan gick sedan vidare till Mora där vi fick en guidad tur genom Mora av f d kommundirektören Peter Karlsson. Lunch på Mora hotell och sedan gick vi direkt till Zorngården. Här delades vi in i smågrupper och gick igenom Emma och Anders bostad. Där fanns flera moderniteter som var ovanliga för den tiden, som exempelvis telefon, element och fantastisk spis.

Hemfärd till Rättvik där vi avnjöt ytterligare en 3-rätters middag. Kvällens underhållning stod Vikarbyns folkdanslag för. De underhöll oss med visor och musik från Dalarna. Riktigt bra framträdande!

Dag 3

Vi startade tidigt för att fylla på med nya intryck, och åkte mot Leksand.

Först till Hildarsholm för att titta på den vackra trädgården. Eftersom Axel Munthe var så mycket ute och reste var hans hustru Hilda väldigt ensam och anlade en fantastisk trädgård som består av flera ”rum” med olika syfte.

Så reste vi vidare till Jobs handtryck som i år firar 80 år. Firman har hela tiden funnits i familjens ägo och helt satsat att behålla det gamla hantverket, även om man numera inte enbart använt familjens design utan också låtit andra skapa mönster.

Så gick färden till Leksands knäckebröd där det även finns annat hantverk från Dalarna och mycket gott att köpa.

Vi inmundigade lunchen på Buskåkers gästgiveri, kände oss sedan klara att dra hemåt och lämnade ett vackert Dalarna.

Utanför Örebro på Rasta Brändåsen tog vi så en gemensam fika innan vi styrde kosan mot Habo igen.

Nöjda pensionärer steg så av bussen i Habo och vi hade haft tur att ingen blev sjuk eller skadade sig.

Text: Birgitta Friberg, studieorg

Postadress: Box 22574 104 22 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.