John-Erik Johansson i Stockholm lurades på 100 000 kronor av bedragarna. Nu avgör tingsrätten om han kan få sina pengar tillbaka.
Rättegången mellan Konsumentombudsmannen (KO) och Nordea inleddes i tisdags (1/10) vid Stockholms tingsrätt.
Nordeakunden John-Erik Johansson förlorade pengarna sedan bedragare förra året fått honom, efter ett flera timmar långt telefonsamtal, att höja sin Swishgräns och sedan godkänna överföringen till rånarna.
Bedragarna påstod att de ringde från Nordea och att John-Erik Johansson hade utsatts för en id-kapning.
Stämde banken
Nordea ansåg sig inte ha något ansvar för händelsen som skulle motivera att John-Erik Johansson ersattes. Man följer därmed en praxis som bankerna tillämpar och som innebär att kunder som själva överfört pengarna till bedragarna inte får några pengar tillbaka.
Konsumentombudsmannen menade å sin sida att Nordea resonerade fel och valde att stämma banken för att pröva hur lagen ska tolkas.
Företrädare för Nordea vill inte kommentera rättsprocessen, men säger att man välkomnar att rättspraxis prövas.
Kommer ta tid
Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell menar att det är viktigt att få reda på vilket ansvar bankerna har gentemot sina kunder när bedrägerier begås.
– Det är väldigt bra att det har kommit till tingsrätten nu. Det är angeläget att vi får domstolens prövning av vilket ansvar bankerna har för de betalningssystem och övriga digitala system som de hänvisar kunderna till, säger Cecilia Tisell till Ekot.
Det kan dock dröja innan John-Erik Johansson och många andra drabbade äldre bankkunder får veta hur det blir.
– Det här är väl den typen av mål som sedan går vidare till både hovrätten och sedan kanske också Högsta domstolen, säger Cecilia Tisell.