Äldre svenskar känner stor osäkerhet på nätet. Det visar Internetstiftelsens årliga rapport.
Internetstiftelsens årliga rapport Svenskarna och internet har idag presenterats. Rapporten visar att 95 procent av svenskarna använder internet och att nästan lika många är på nätet varje dag. De som av olika skäl står utanför det digitala livet är alla äldre, enligt rapporten. Särskilt vanligt är det bland kvinnor över 75 år
Rapporten visar också var femte vuxen svensk uppger att de behöver hjälp med något på nätet, och att bland internetanvändarna som är över 65 år är det digitala hjälpbehovet totalt sett fyra gånger så stort jämfört med den yngre befolkningen. Mer än hälften av de som är födda på 1940-talet eller tidigare angav att de behöver hjälp på nätet. Bland de över 75 år uppger dubbelt så många kvinnor
(10%) som män (5%) att de behöver hjälp med i princip allt på nätet.
Endast 1 procent av de som är 18–64 år saknar en e-legitimation, jämfört med 25 procent bland de som är i pensionsålder. Skillnaden är dock stor mellan yngre och äldre pensionärer. Vid 65–75 år saknar 9 procent en e-legitimation, jämfört med
44 procent bland de som är över 75 år.
I undersökningen framkommer även att 6 av 10 svenskar anser att sociala medier underlättar kontakt med nära och kära, och drygt en fjärdedel anser att sociala medier ger dem en större känsla av gemenskap. Var femte uppger dessutom att de har lärt känna nya människor på sociala medier. Samtidigt anser 4 av 10 att de slösar bort tid på sociala medier. Användandet av social medier är stort även bland de äldre, Användandet av sociala medier är något lägre i de äldre generationerna. Bland de allra äldsta internetanvändarna (20-, 30- och 40-talister) har nästan 7 av 10 använt sociala medier under året och hälften av dem gör det dagligen.
Rapporten visar att fler än 60 procent endast använder kostnadsfria nyhetsmedier för samhällsnyheter, varav många är äldre. Drygt hälften av svenskarna använder dessutom sociala medier för att följa rikstäckande nyhetsmedier för samhällsnyheter.
Noterbart i rapporten är också att en tredjedel av vuxna svenskar har testat ett AI-verktyg, medan motsvarande siffra bland unga i åldern 12–19 år är 7 av 10.
Avslutningsvis: Drygt 6 av 10 svenskar tror att deras mobil tjuvlyssnar på dem, för att det dyker upp reklam om saker de tidigare pratat om. Äldre är dock mindre benägna att tro detta. Endast var fjärde av de internetanvändande pensionärerna tror att mobilen kan avlyssna dem jämfört med 3 av 4 av de under 65 år.