Målet uppges vara att den som ringer 112 ska få svar inom 8 sekunder. Men det har SOS Alarm inte lyckats med på tio år, enligt en granskning av Riksrevisionen.
I stället ökar antalet svarstider på över tre minuter.
Granskningsrapporten från Riksrevisionen som presenterades i torsdags (7/12) visar också att svarstiden varierar beroende på var i Sverige man bor. Samtal från Uppsala län besvaras snabbast, medan samtal till SOS Alarm från Gotland har längst svarstid.
Den som ringer under helgen får vänta längre än den som ringer måndag-fredag.
Under juni, juli och augusti är svarstiderna också längre.
Blivit bättre
SOS Alarms vd Madeleine Raukas anser att bolaget har vidtagit flera åtgärder det senaste året som har förbättrat svarstiderna.
– Vi har en mycket, mycket bättre situation i dag, säger hon till SVT.
Förbättringen beror enligt företaget bland annat på att man har anställt över 350 nya medarbetare, arbetat med arbetsmiljön och minskat personalomsättningen med 8,2 procentenheter.
Svag styrning
Riksrevisionen skriver i sin rapport att regeringens styrning, som hälftenägare och uppdragsgivare, har varit alldeles för svag.
Regeringen ska analysera
Regeringen reagerar på Riksrevisionens kritik mot de långa väntetiderna på nödnumret 112 med att utlova åtgärder.
Carl-Oskar Bohlin (M), minister för civilt försvar säger till TT att frågan är prioriterad för regeringen, och att man får återkomma efter att ha analyserat bristerna.
Ett exempel på det är att det inte finns några skrivningar i avtalet med SOS Alarm om vad som händer när man inte når målen.
Riksrevisionen lyfter även att verksamheten inte regleras i lag vilket har uppmärksammats tidigare. Redan 2018 föreslog en statlig utredning att detta skulle åtgärdas, men regeringen har inte gått vidare i frågan.
– Att det inte finns någon särskild författningsreglering av denna samhällsviktiga funktion är anmärkningsvärt, och gör ansvar, roller och skyldigheter mindre tydliga. Dessutom försämrar det tillsynens förutsättningar och förmåga att upptäcka brister, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.
Det gör SOS Alarm
Nödnumret 112 är en del av samhällets infrastruktur. Verksamheten sköts av SOS Alarm Sverige AB, som ägs av staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR), som har hälften vardera.
I avtalet mellan dessa ska SOS Alarm ha en genomsnittlig svarstid på 8 sekunder. Vissa dagar, veckor och månader uppfyller de kravet, men senast de snittade 8 sekunder under ett helt år var 2012.
Källa: MSB, SOS Alarm