SPF Daladistriktet genomförde den andra av tre tillfällen för sina medlemmar att testa halkkörning vid halkbanan på Ingarvet den 14 september.
Uppstart med smörgås och kaffe för att därefter få instruktioner om hur övningen kommer att genomföras rent praktiskt men även en teorigenomgång som gav inblick hur otroligt viktigt det är att verkligen använda bilbältet och inte vid något tillfälle glömma bort de som sitter i baksätet.
En förevisning om vad som händer med lasten vid inbromsningar och olyckor fick oss att tänka på att placera tunga matkassar i bagageutrymmet så lång in som möjligt. Vid en inbromsning blir allt som ligger löst i bilen tungt och kan förorsaka stor skada på dig som förare men också på passagerare.
Några av oss fick prova på att sitta fastspända med bälte i en vagn som i 7 km/timme tvärbromsar. Det känns inte så bra, när man får känna att krafterna blir väldigt stora. Till och med om du har mobilen löst i bilen ger den vid en inbromsning så stor kraft att den kan ge kraftiga skador både en och två gånger.
Så till själva halkkörningen. Vi började köra för att öva oss att bromsa så hårt som vi kunde. Det var inte så lätt. Vi är ju vana att köra mjukt och försöka förutse vad som ska hända och undvika hårda inbromsningar. Därefter körning för att pröva vattenplaning i 70 km. Vi fick köra flera gånger och allt eftersom blev vi djärvare.
Sedan övergick vi till att köra på underlag som skulle likna is-underlag på en 50 km väg. Sist fick vi avsluta med att köra i 70 km och bromsa vid utsatta koner och samtidigt väja för en lastbil 15 meter bort. Bromsa gick bra men att samtidigt väja för lastbilen var svårare.
Ett stort tack till alla de som gjorde halkkörningen möjlig. Ni var tydliga i era instruktioner, gjorde oss lugna och förväntansfulla där körning och teori visar på vikten av att tänka efter i trafiken.
Om ni får tillfälle att pröva halkkörning, gör det.
Inger Strandmark SPF Falun och Anders Runström SPF Daladistriktet