Att få hjälp efter att ha blivit lurad på nätet är inte lätt. En av fem får bifall i Allmänna reklamationsnämnden.
Det visar siffror från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som Senioren har begärt ut.
Vid en sökning i nämndens ärendehanteringssystem visar det sig att ARN under 2022 har avgjort 214 ärenden under rubriken ”obehöriga transaktioner”.
Av dessa blev det helt eller delvis bifall i 46 ärenden och avslag i 168 ärenden.
Ännu tuffare i år
Motsvarande siffror för perioden den 1 januari till 3 augusti 2023 är totalt 515 ärenden, varav 25 fick helt eller delvis bifall medan 490 avslag. I år är det alltså hittills endast fem procent som fått bifall.
Siffrorna bekräftar och förtydligar en genomgång som Bankernas konsumentbyrå gjort och som SVT rapporterade om (28/7).
Resultatet visar att ARN och bankerna ”allt som oftast” nekar lurade kunder att få någon ersättning, säger konsumentbyråns jurist Oliva Kanehorn.
– ARN och bankerna menar att om kunden förmåtts att själv signera en transaktion räknas den inte som obehörig. Då får man ingen ersättning.
Förra året polisanmäldes 17 000 bedrägerier mot banker. Bedragarna har då kommit över omkring 600 miljoner kronor.
Trots dom i HD
Högsta domstolen slog förra året fast att bankerna är ersättningsskyldiga även om kunder varit vårdslösa och lämnat ut sina koder.
Men fortfarande får alltså de flesta kunderna inte någon ersättning tillbaka från bankerna. Olika tolkningar av lagen innebär alltså att drabbade och lurade kunder lämnas i sticket.
Villaägarnas Riksförbund riktar hård kritik mot bankerna.
– Bankerna är medvållande helt enkelt. Man har möjlighet att sätta stopp för bedrägerierna men man utnyttjar inte det. Det är därför rimligt att bankerna får stå för en större del av kostnaden för bedrägerierna, säger förbundets chefsjurist Ulf Stenberg till SVT.