Kravet: ”Bankerna måste ersätta de bedragna”
Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.
Nyheter | Ge tillbaka

Kravet: ”Bankerna måste ersätta de bedragna”

Det enda rimliga är att bankerna tar sitt ansvar och ersätter de som blivit lurade på pengar. Det kräver konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.

Jan Arleij
Publicerad 2022-11-29

Nyligen rapporterade Senioren om att Allmänna reklamationsnämnden fastställt nya principer som innebär att bankerna rekommenderas att ersätta brottsoffer för förlorade pengar efter bedrägerier.

Tillsammans med en tidigare dom i Högsta Domstolen anser KO Cecilia Tisell att det också är dags för bankerna att riva upp beslut som fattats enligt tidigare praxis.

På DN debatt beskriver KO hur ansvarsfördelningen mellan bank och kunder vid bedrägerier nu har förändrats kraftigt.

Läs också: Banker uppmanas betala tillbaka till lurade kunder

”Det innebär att kundens ansvar begränsas till 12 000 kronor av det förlorade beloppet, som ofta uppgår till hundratusentals kronor.

Resten av förlusten ska banken stå för. Det kan innebära skillnaden mellan nattsvart förtvivlan och återfunnet hopp för en drabbad person.” skriver Cecilia Tisell.

Gigantiska stölder

Hittills i år har över 17 000 bedrägerifall anmälts till polisen.

Det är en ökning i oktober i år med 79 procent jämfört med samma period i fjol.

Över 400 miljoner kronor har stulits.

Källa: Konsumentverket

Dölj faktaruta

Att bankerna går fria medan enskilda individer tvingas bära hela ansvaret för bedrägerierna är ”bortom all rimlighet”, fortsätter Cecilia Tisell.

”Många drabbade vittnar om förtvivlan och skam. De klandrar sig själva för att ha varit godtrogna och omdömeslösa, trots att det är mycket svårt och i många fall omöjligt att genomskåda bedragarna.”

Cecilia Tisell.

Cecilia Tisell har i två brev till ledningen för bankerna uppmanat dem att se till att branschen tar sitt ansvar.

”I grund och botten handlar det om bankernas heder. Forna tiders bankrån har bytt skepnad och drabbar nu i stället enskilda människor. Det finns ingen rimlighet i att det ekonomiska ansvaret, eller ansvaret för att förhindra brott, placeras på kundernas axlar.” skriver hon i debattartikeln.

Så kan du begära pengar tillbaka

Konsumentverket har tagit fram två olika mallbrev som drabbade konsumenter kan använda sig av i kontakten med banken, dels ”Begäran om omprövning av tidigare beslut”, dels ”Anmälan om bedrägeri”.

Allt det juridiska står redan och det är bara att kopiera och sedan fylla i sina egna uppgifter.

Mallbreven ligger på Hallå konsuments webbplats, som är en del av Konsumentverket. Här hittar du mallbreven.

Dölj faktaruta

Bankföreningens vd Hans Lindberg går helt emot KOs krav på att bankerna ska riva upp tidigare beslut som nekar kunder ersättning efter att ha svindlats på pengar.

– Skulle det vara så att det var en revolution i ansvarsförhållandena, då skulle vi i praktiken ha ett icke fungerande betalsystem, säger organisationens vd Hans Lindberg, skriver DI.

Hans Lindberg.

Bankföreningen analyserar för närvarande domen i HD. Den innebär helt klart en förskjutning i praxis på så sätt att det är fler kunder som kommer att få ersättning än tidigare, säger Hans Lindberg.

– Men det är ingen revolution som KO påstår i sin debattartikel i DN. Precis som tidigare ska varje fall prövas individuellt utifrån de unika omständigheterna i det enskilda fallet. Då spelar ålder och bedrägeriupplägg in.

”Bara en del av lösningen”

– De här brotten kan utföras därför att äldre människor tvingas använda digitala verktyg. Bankerna har exempelvis bara appar och koder för att betala räkningar. Det ger bedragarna möjlighet att utnyttja äldres osäkerhet, säger Björn Eriksson som är ordförande för Kontantupproret.

Kontantupproret tycker att det är bra att lurade ska ersättas av banken, men att det ändå inte är hela lösningen.

Björn Eriksson.

– Dessa brott bör i stället förhindras och det är bankernas ansvar. Om vi alla och särskilt äldre kunde få sköta ekonomin med kontanter skulle dessa brott inte kunna ske, säger Björn Eriksson.

Dölj faktaruta
Jan Arleij
Publicerad 2022-11-29

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas