Bedragna kan få pengar tillbaka – dom i Högsta domstolen
Foto: Getty Images
Nyheter | bedrägerier

Bedragna kan få pengar tillbaka – dom i Högsta domstolen

Högsta domstolen har slagit fast att en man som varit grovt oaktsam och lämnat ut bankuppgifter till obehöriga ska få tillbaka 385 000 kronor av banken. Nu uppmanar Konsumverket bedragna personer att kontakta sina banker för en omprövning av sina ärenden.

Jan Hagberg
Publicerad 2022-09-21

Senioren har vid upprepade tillfällen skrivit om att bedrägerier mot äldre ökar kraftigt. Bland annat här.

Inte minst genom så kallad vishing, att bedragare ringer upp folk och lurar dessa att lämna ut bankkoder eller att logga in på bank-ID.

Statistik från NOA:s nationella bedrägericenter visar att bedragare lurat till sig 386 miljoner på det sättet bara mellan januari och augusti i år. Det är en ökning med 108 procent, rapporterar SVT.

– Den här domen är väldigt betydelsefull. Högsta domstolen klargör att det krävs mycket innan en konsument ska bli ansvarig för hela den förlusten som följer med ett obehörigt uttag. Så domen kan få stor betydelse för många konsumenter, både de som är drabbade sedan tidigare och de som blir drabbade framöver, säger Cecilia Tisell, generaldirektör Konsumentverket till SVT.

Vänta inte på att banken hör av sig

Hon menar också att man inte ska vänta på att banken hör av sig om man är tidigare drabbad utan att man själv kontaktar banken och begär en omprövning av en tidigare bedömning och att man då hänvisar till Högsta domstolens dom

Det skulle kunna innebära bankerna måste betala tillbaka hundratals miljoner till bedragna kunder. Kanske till och med miljardbelopp.

”Bankerna måste samarbeta bättre”

– Vi får se hur praxisen landar här. Skulle det vara så att den förskjuts kraftigt och om vi blickar framåt här då måste man naturligtvis stärka säkerhetsåtgärderna helt enkelt. Det ska inte vara möjligt att göra den här typen av bedrägerier, säger Hans Lindberg, vd Svenska Bankföreningen till SVT.

Han menar att säkerheten för bankkunderna måste bli bättre.

– Det här är ingenting att vara nöjd med. Jag skulle säga att det vi måste göra i Sverige framöver är att öppna upp för bankerna att samarbeta bättre med varandra. För där handlar det om att öppna upp banksekretessen, att låta informationen flöda mellan bankerna och polisen, säger Hans Lindberg.

Jan Hagberg
Publicerad 2022-09-21

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas