Över 80 000 pensionärer väntar på besked om sitt bostadstillägg. Det blir en hård nöt att knäcka för den tillträdande regeringen.
Den avgående regeringen med socialförsäkringsministern Ardalan Shekarabi (S) hänvisade veckan före valet till ett pågående utvecklingsarbete och en större nyrekrytering på Pensionsmyndigheten, som handlägger bostadstilläggen.
– Regeringen kommer noga att följa utvecklingen och jag förväntar mig att planerade insatser leder i rätt riktning, sa Ardalan Shekarabi till tidningen Hem & Hyra.
Den tillträdande socialförsäkringsministern har att ta ställning till att Pensionsmyndigheten vill ha regeländringar eller mer resurser för att kunna hantera alla ansökningar och ändringar.
– Vi har inte tillräckligt med resurser, säger Karl-Magnus Nilsson, som är områdeschef för bostadstillägget på Pensionsmyndigheten till Hem & Hyra.
Högen växer
Antalet pågående ärenden som gäller bostadstillägg för pensionärer har sedan länge ökat mycket kraftigt.
Sedan 2013 har antalet pågående ärenden som gäller bostadstillägg för pensionärer gått från 20 000 till över 80 000, visar Hem & Hyras granskning.
I augusti höjdes dessutom bostadstillägget, vilket väntas leda till ännu fler ansökningar.
– Vi begär ytterligare medel från socialdepartementet och jag hoppas innerligt att vi får det, säger Karl-Magnus Nilsson.
Månader och år
S-regeringens gällande mål är att ett beslut får ta i genomsnitt 40 dagar. Men verkligheten är att ekonomiskt utsatta hushåll som har rätt till bostadstillägget får vänta i månader eller år på att få sina pengar.
Det finns dessutom en grupp med bostadstillägg som har fått förbättrade inkomster och därmed erhåller ett för högt bostadstillägg. De blir återbetalningsskyldiga, men får inte besked om det. När de till slut får sitt ärende prövat har skulden som ska återbetalas hunnit växa.
Förutsåg inte
Pensionsmyndigheten har infört ett nytt it-system för att korta ner väntetiderna. Men Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, skriver i en rapport att systemet inte är tillräckligt effektivt.
– I nya ärenden underlättar det mycket, men det hjälper oss inte med gamla ärenden. När it-systemet planerades för fem år sedan var det ingen som förutsåg att vi skulle ha så många gamla ärenden att hantera, säger Karl-Magnus Nilsson.