En av fyra över 65 år tycker att det är svårt att göra videosamtal online. Många äldre tycker också att digitala sjukvårdstjänster är svåra att hantera. Det visar en ny undersökning.
YouGov har gjort undersökningen på uppdrag av teknikföretaget Doro och den visar att många äldre fortfarande lever i ett digitalt utanförskap.
– Under pandemin har videosamtal varit ett viktigt verktyg för att hålla kontakt med nära och kära. Därför är det extra oroande att en fjärdedel av Sveriges äldre fortfarande tycker att videosamtal är svåra att hantera. Det visar att det digitala utanförskapet fortsätter vara ett stort problem som begränsar många seniorer i deras vardag, något som blir viktigt med tanke på att Sveriges befolkning blir allt äldre och lever allt längre, säger Jörgen Nilsson vd Doro i ett pressmeddelande.
Undersökningen är gjord på personer över 65 år och den visar också att Bank-ID och swish är de funktioner som används mest. Till och med mer än att ringa och skicka sms.
Läs också: Utanförskapet försvinner inte
13 procent tycker att sjukvårdstjänster, som till exempel 1177, är bland de funktioner som är svårast att hantera.
– Det är glädjande att se att Bank-ID är den mest använda funktionen bland Sveriges äldre. Det var ett resultat vi inte riktigt hade väntat oss, men är förmodligen också ett resultat av att Bank-ID har varit extra viktigt under pandemin för att till exempel ladda ner vaccinationspass. Att vi däremot ser att det är många som fortfarande kämpar med sjukvårdssidor/sjukvårdstjänster är något sämre. Här behövs mer insatser, fortsätter Jörgen Nilsson vd Doro, som utvecklar tjänster och produkter för seniorer.
Läs också: Politiker – vad gör ni åt utanförskapet?