Det är vanligt att känna sig lurad när man köpt något via telefon. Nu ska en grupp experter hjälpa framför allt äldre att hantera telefonförsäljare. Läs mer och se tipsen längre ned hur du ska göra när telefonförsäljare ringer.
Telefonförsäljarna fortsätter sin framfart och många är de som känner sig lurade efter att ha skrivit på avtal utan att ha fått tänka igenom det hela i lugn och ro. Ibland till och med utan att ha varit medvetna om att de tecknat ett abonnemang som löper på.
Bland de missnöjda som hör av sig till bland annat Sveriges Konsumenter om detta är en övervägande del äldre.
Riktar sig vissa företag rent av medvetet mot seniorer?
– Det går förstås inte att säga något om de speciellt riktar in sig på äldre, men det är lätt att tro att det är så eftersom det är många i den gruppen som råkar illa ut, säger Maria Wiezell, konsumentjuridisk expert på Sveriges Konsumenter.
Redan i slutet av 70-talet uppmärksammades att det fanns ett ökat behov av konsumentskydd vid distansförsäljning. Sedan dess har telefonförsäljning varit i fokus i många debatter. Nu har en grupp bildats med representanter från Konsumentverket, konsumentbyråer, Sveriges Konsumenter och kommunala konsumentvägledare för att upplysa om vilka rättigheter man har som konsument och varna för vissa fällor som det är lätt att falla i
Det som framför allt säljs per telefon är abonnemang av olika slag, som telefon eller el, eller digitala tjänster som ID-skydd.
– Det gjordes en stor utredning kring konsumentskyddet vid telefonförsäljning 2018 och då kom ett skriftlighetskrav till. Det vill säga att man måste skriva under för att ett köp ska bli giltigt. Men ofta sker den underskriften bara genom att man svarar ”ok” på ett sms som skickas ut med mer information. Det ska finnas en länk med i det sms:et där de fullständiga villkoren om abonnemang och uppsägelsetid och annat står. Men det är långt ifrån alla som klickar på den och därför inte riktigt förstår vad det är man skriver under, säger Maria Wiezell.
Om man råkat skriva på något man inser att man inte alls ville binda upp sig till, behöver det inte vara kört. Man har alltid 14 dagars ångerrätt.
– Vi vill att kunderna ska känna sig mer välinformerade, våga säga nej när en försäljare ringer och känna till sina rättigheter, som ångerrätten och skriftlighetskravet. Man behöver också känna till att ett sms-avtal är lika bindande som en underskrift på papper.
Att det är fler äldre än yngre konsumenter som nappar på telefonförsäljarna tror Maria Wiezell bland annat handlar om att man inte vill vara oartig. Man lyssnar och vill inte lägga på luren i örat på den som ringer.
– Min egen pappa ville till exempel inte anmäla sitt telefonnummer till Nix-registret eftersom han tyckte att det var lite trevligt att de ringde. Men så fort man ger sig in i ett samtal är det genast svårare att säga nej. Det är som när trollkarlen Joe Labero får dig att göra saker du inte tänkt. De har en skicklig säljteknik och jobbar ofta på provision.
En del abonnemang och tjänster som säljs via telefon kan låta bra först, men när man läser det finstilta visar det sig att de inte är så förmånliga.
– Skydd mot id-kapning till exempel, här tror många att det handlar om ett skydd från att din identitet ska kapas, men det går inte att skydda mot. Det handlar istället om vad som händer efteråt, att du kan få veta snabbare vad som hänt. Men det skyddet har de flesta redan via sin hemförsäkring.
Gör så här när telefonförsäljaren ringer
* Om du inte är intresserad av det de vill sälja – säg nej direkt!
* Om de fortsätter att insistera – lägg på luren!
* Om försäljaren säger att de skickar ett sms med mer information och att du ska bekräfta att du fått det genom att svara ”ok” – gör inte det! Det är liktydigt med att skriva under ett avtal.
* Man har alltid 14 dagars ångerrätt. Om du inser att du skrivit på för något du egentligen inte vill ha – kontakta företaget och dra tillbaka köpet inom den tiden.
* Slipp telefonförsäljare genom att anmäla ditt telefonnummer till Nix-registret, då får säljarna inte ringa (om du inte redan är kund i företaget). Detta gör du antingen på nixtelefon.org eller på 077-228 0000.
Företag som Konsumentverket fått flest klagomål på
* Allente
* Tele2
* Mysecurity
* Stockholms elbolag
* Grön energi
* Telinet