KO stämmer telefonbolag som lurar äldre
Foto: Getty Images
Nyheter | Brott

KO stämmer telefonbolag som lurar äldre

Än en gång stämmer Konsumentombudsmannen KO bolaget Increment Security Group Gothia AB för sitt sätt att agera mot ett stort antal äldre konsumenter genom telefonförsäljning.

Jan Arleij
Publicerad 2022-01-10

Trots en tidigare fällande dom har bolaget, som också agerar bland annat under namnet Usecurity, fortsatt att använda affärsmetoder som lett till att många konsumenter känner sig vilseledda.

Därför väljer KO att åter ta bolaget till domstol, och stämmer enligt ett pressmeddelande från 14 december även en person bakom bolaget.

Många produkter

Bredden av varor och tjänster som bolaget har sålt är stor: allt från brandfiltar och ID-skyddstjänster till omega-3 tabletter, under en rad olika namn. Usecurity, Gothia kosttillskott, Gothia brandskydd och E-juristen är några av de namn som förekommer.

Under knappt två år har runt 600 anmälningar mot bolaget kommit in till Konsumentverket och Polisen.

– Många som kontaktat oss känner sig minst sagt vilseledda av bolaget. Enligt vår bedömning bryter bolaget mot lagen på flera sätt, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.

Siktar på äldre

Av anmälningarna att döma verkar bolagets säljare rikta in sig just på äldre personer och i många fall handlar det om äldre personer som äger skog eller jordbruksmark.

– Till de senare använder säljarna argument som att varorna och tjänsterna är avdragsgilla, vilket inte stämmer om de är för privat bruk. När konsumenterna ringer upp för att ångra avtalet vägras de med motiveringen att de ingått avtal som företagare, säger Gunnar Wikström.

Struntar i nix

Konsumentverket uppger att man har sett exempel på brev där det står att pengarna ska drivas in genom att bolaget söker upp konsumenten i hemmet eller på jobbet.

Bolagets säljare ringer upp personer som har nixat sina telefoner trots att det inte är tillåtet. Många gånger ringer de från dolt nummer.

Det framgår av anmälningarna att bolaget också vänt sig till konsumenter som har svårt att höra eller förstå vad säljaren säger, skriver Konsumentverket på sin hemsida.

Jan Arleij
Publicerad 2022-01-10

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas