H&M inleder ett samarbete med Iris Apfel, nyligen 100 år fyllda. ”Stil handlar om att uttrycka sig och, framförallt, om attityd”, säger Iris Apfel i ett pressmeddelande.
Det var förra veckan som H&M meddelade att de släpper en kollektion i samarbete med den amerikanska affärskvinnan, inredningsarkitekten, designern och stilikonen Iris Apfel.
Iris färgglada och djärva stil, ofta med stora och tydliga accessoarer, kommer givetvis att prägla kollektionen.
– Iris förkroppsligar personlig stil – en stil som är både vackert uppseendeväckande och eklektisk men samtidigt också så totalt ålderslös. Hon visar att mode handlar om att uttrycka sig själv, vem man är eller vem vill vara, samt att ha kul på vägen – en sann inspiratör, skriver Ann-Sofie Johansson, kreativ rådgivare på H&M, i pressmeddelandet.
Det blev stor uppmärksamhet när Iris Apfel som 97-åring skrev modellkontrakt med IMG Models.
Fler seniorer som frontar kända märken
– Jag hade aldrig kunnat tro att mitt liv skulle ta denna vändning. Jag tänkte att i min ansträngda ålder kommer jag ändå inte att få något uppdrag. Men på något sätt hittade folk mig och började ringa. Jag är väldigt tacksam, sa Iris Apfel då, som alltså inte har några planer på att varva ner.
Kollektionen heter Iris Apfel x H&M och släpps i början av 2022.
Och det finns fler seniorer som gör reklam för kända mode- och skönhetsföretags produkter världen över.
Två exempel är skådespelerskan Helen Mirren, 76, ambassadör för kosmetik- och hudvårdsföretaget L’Oréal Paris och Helene Simon, 99, modell för sminkmärket Saie, som är grundat av hennes barnbarn Laney Crowell.