SPF Seniorernas generalsekreterare om vaccinkaoset: Inte ett dugg förvånad
Peter Sikström intervjuas av Karin Adelsköld. Foto: Johan Björck
Nyheter | vaccineringen

SPF Seniorernas generalsekreterare om vaccinkaoset: Inte ett dugg förvånad

”Jag är inte det minsta förvånad”. Det säger SPF Seniorernas generalsekreterare Peter Sikström när han intervjuas av P4 Stockholm om de outnyttjade vaccinationstiderna i Stockholm. UPPDATERING: Nu finns 6 600 lediga vaccinationstider i Stockholm.

Jan Hagberg
Publicerad 2021-04-07

Under påskhelgen har det funnits flera lediga vaccinationstider i Stockholm som inte har utnyttjats. En anledning är att många inte har kunnat boka digitalt med hjälp av bank-ID som varit ett krav.

Så på de fyra platserna i Stockholm (Älvsjömässan, Sabbatsbergs sjukhus, Täby och Karolinska sjukhuset i Solna) var det ett tag över 1 000 lediga tider. Under onsdagen meddelar Region Stockholm i ett pressmeddelande (läs det här) att det finns 6 600 lediga tider och uppmanar folk att boka tid. Men man måste alltså boka via appen Alltid öppet och med hjälp av bank-ID.

– De har valt ett väldigt krångligt system med att lösa det här med att snabbt kunna vaccinera så jag är inte ett dugg förvånad över att det blir problem, säger Peter Sikström i programmet Eftermiddag i P4 Stockholm.

Du hittar hela inslaget efter 2 timmar, 4 minuter och 30 sekunder om du klickar här. Du behöver inte lyssna så länge utan det går att dra en markör till den tidpunkten.

”Förtvivlade ringer”

Peter Sikström intervjuas av reportern Karin Adelsköld på innergården vid SPF Seniorernas kansli på Kungsholmen i centrala Stockholm.

Hon frågar Peter Sikström bland annat hur medlemmarna har upplevt att de för att kunna utnyttja de här tiderna måste boka digitalt.

– De som ringer är förtvivlade över vad de har ställt till med och gjort det så krångligt. Man vill ha en enkel lösning där man får ett vaccin man behöver, att man kan få den kontakt med sjukvården man behöver, och kanske med sin läkare om det går, på ett enkelt sätt. Men istället så snurrar Stockholmsregionen in sig i massa tekniska lösningar som gör det svårt, säger Peter Sikström.

Alla vill inte och kan inte heller skaffa bank-ID. Men även om du vill göra det är det svårt nu.

”Samhällets skyldighet”

– Har man inte bank-ID måste man ladda ner det och det betyder att man måste ha en internetbank som fungerar och har bank-ID samt en bankdosa. Saknar man allt detta måste man bege sig till sitt bankkontor och 70-plussare ska inte bege sig till sina bankkontor om de inte är vaccinerade, säger Peter Sikström till P4 Stockholm.

På frågan om det inte gäller att hänga med i den tekniska utvecklingen är Peter Sikström tydlig:

– Det är samhällets skyldighet att när man kommer med nya tekniska lösningar, när man hittar på nya tekniska system, så ska också kommunen, regionen och staten se till att medborgarna kan hänga med på den resan. Man kan inte lämna en stor grupp efter sig bara för att de som har kommit på idéerna är tekniskt intresserade.

Han tycker att det hade gått att lösa på ett betydligt enklare sätt:

– Varför hade man inte kunnat ringa upp och boka en tid och berätta vem man är, uppge sitt personnummer och sen legitimera sig när man kommer fram?

Jan Hagberg
Publicerad 2021-04-07
Läs också

Kontakta Redaktionen

Tidningen Senioren
Besöksadress: Hornsgatan 172, Stockholm
Postadress: Box 38063 100 64 Stockholm

Frågor om webbplatsen: webben@senioren.se

Senioren är

en medlemstidning för SPF Seniorerna.
Chefredaktör och ansvarig utgivare är Kristina Adolfsson.
©2024 Senioren - När insidan räknas