16 mars öppnade årets deklaration. Sista dagen att deklarera är den 3 maj.
I år har Skatteverket satsat extra på information om hur man kan godkänna sin deklaration med telefon och sms, bland annat i broschyren ”Dags att Deklarera”.
Detta för att så få som möjligt ska behöva bege sig ut och lämna deklarationen fysiskt, skriver Skatteverket i ett pressmeddelande.
– Förra året var det cirka en halv miljon personer som bara godkände sin deklaration som deklarerade på papper. Många av dem var 65-plussare som istället skulle ha kunnat deklarera med telefon eller sms med en vanlig mobiltelefon eller knapptelefon, säger Maja Fröman, pressekreterare vid Skatteverket.
– En fördel med att göra så är också att man då får kvittens direkt på att deklarationen är inlämnad, och att man då också kan få sin skatteåterbäring tidigare.
Sista dagen
För den som har en mer komplicerad deklaration går det bra att posta deklarationen fram till och med sista deklarationsdagen.
– De flesta har närmare till en gul postlåda än till våra kontor, och vi vill underlätta att följa rekommendationerna och undvika onödiga resor, säger Maja Fröman.
Kan man inte deklarera i tid så går det bra att få anstånd med deklarationen. Det kan man begära via e-tjänst eller telefon.
Rätta till
Nytt för i år är också att alla, även de som inte har digital brevlåda, kan logga in med e-legitimation på skatteverket.se (Mina Sidor) och se sin deklaration sedan den 10 mars.
Då kan man se deklarationen lite före öppningen och kontakta dem som lämnat uppgifter ifall något är fel. Det möjliggör för fler att godkänna deklarationen i e-tjänsten, appen, med sms eller telefon senast den 30 mars – vilket är ett villkor för att få tidig återbäring, som är den 7-9 april.
Viktiga datum
15 mars – 15 april: Pappersdeklarationerna skickas ut
16 mars: Deklarationen öppnar
30 mars: Sista dagen att godkänna deklarationen digitalt för att få skatteåterbäring i april
7-9 april: Skatteåterbäringen i april betalas ut
3 maj: Sista dagen att deklarera
8-11 juni: Skatteåterbäringen i juni betalas ut
Augusti: Slutskattebesked skickas ut till resterande
12 november: Kvarskatten ska vara betald
Vad gör man om man stöter på problem och vill diskutera med en människa på Skatteverket som kan hjälpa till?
– Vi kommer i år inte att skicka personal till servicekontoren, för att på så sätt minska trängsel. Istället ökar vi bemanningen i telefonslussen så att man kan ringa till oss på Skatteverket om man stöter på problem, sa Skatteverkets deklarationsexpert Johan Schauman på en pressträff i fredags (12/3).
Man ska i sådana fall vända sig till Skatteverkets skatteupplysning på telefon 0771-567 567.