Efter 70 år lägger Ikea ned sin katalog. ”Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats”, säger Konrad Grüss VD på Inter Ikea Systems i ett pressmeddelande.
Den första Ikea-katalogen kom 1951 och har producerats över hela världen. 2016 var upplagan som högst, 200 miljoner exemplar på 32 olika språk.
Men nu är den populära katalogen ett minne blott.
– Nu tar vi nästa steg men vi börjar inte om från början. De senaste åren har vi utvecklat andra sätt att nå och interagera med våra kunder, via exempelvis Ikea.se och sociala medier. Vårt arbete med att utveckla digitala kanaler och andra format fortsätter, säger Per Stolt, marknadschef på Ikea Sverige.
Katalogen som kom ut i höstas blev den sista men nästa höst kommer Ikea att släppa en bok med inspiration och tips om heminredning.
Beslutet att lägga ned katalogen är ännu ett led i den pågående digitala utvecklingen. Förra året steg till exempel den globala försäljning online med 45 procent och Ikea.com hade över fyra miljarder besök.
Fem fakta om Ikea-katalogen
1951: Ingvar Kamprad satte själv samman den första IKEA katalogen och det allra första omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen i brun klädsel. Trycktes och distribuerades i 285 000 exemplar i södra Sverige, 68 sidor. På svenska.
1998: Den första katalogen med ”IKEA för företag” släpptes på Internet, i en specialutgåva som enbart innehöll möbler för kontor och företag. Ambitionen det året var att presentera hela katalogen online, men på grund av komplexiteten i IT-systemen fick lanseringen skjutas upp.
2000: Lansering av både en tryckt och en digital version av IKEA katalogen.
2001: E-handeln lanseras för första gången i IKEA historian i Sverige och Danmark.
2016: Nåddes den högsta noteringen då IKEA katalogen distribuerades i 200 miljoner exemplar, i 69 olika versioner, på 32 språk och till fler än 50 marknader.
Källa: Ikea