Handelsbanken stänger 180 av sina 380 kontor i Sverige. SPF Seniorerna ifrågasätter hur banken tar sitt samhällsansvar.
Cirka 1 000 personer berörs, skriver Handelsbanken i ett pressmeddelande från i onsdags (16/9).
Personalminskningen kommer att ske under de två närmaste åren.
Vid slutet av 2021 ska Handelsbanken ha minskat antalet bankkontor från dagens 380 till runt 200.
Efterfrågan
Handelsbanken har varit den enda av storbankerna som haft som strategi att bygga ut sina kontor. Argumenten har varit att man vill vara nära kunderna.
– Vi tar bort det som kunderna inte efterfrågar och satsar på det som kunderna efterfrågar, sa Handelsbankens vd Carina Åkerström på en presskonferens.
Bör ta ansvar
SPF Seniorernas ordförande Eva Eriksson anser att Handelsbanken bör ta ett ansvar för de kunder som nu får svårare att sköta sina banktjänster när nästan 200 fysiska kontor försvinner.
– Det finns en grupp i samhället som inte har möjligheter till digitala system och blir alldeles utanför. I det här fallet innebär det att man inte kan sköta sina bankärenden, säger Eva Eriksson till TT.
Kunna delta
Hon vill gärna se att Handelsbanken nu tar kontakt med organisationer som SPF Seniorerna, för att hitta en lösning för de många äldre som inte är digitala i samma omfattning som bankens yngre kunder.
– Om man i politiken har en inriktning mot ett digitalt samhälle och det är det som gör att det blir lönsamhet i den typen av serviceföretag så måste man ta ett ansvar och fundera på hur man ska ge medborgarna i Sverige möjlighet att delta i det här digitala samhället, säger Eva Eriksson.
Många samtal
Kritik kommer också från Kicki Westerståhl, chef för Konsumenternas Bank- och Finansbyrå.
– Vi får samtal från konsumenter som redan upplever att det här är svårt, när kontorsnätet minskat och man kanske inte har sin egen bank på orten där man bor, säger hon till TT.
– Vår upplevelse är att digitaliseringen gått väldigt snabbt i Sverige och kanske lite snabbare än vad många klarat av att följa med av olika skäl. Då ser vi att man inte riktigt säkerställer att de här grupperna hänger med.
En rättighet
Kontantupprorets talesperson Björn Eriksson:
– Fungerade betaltjänster är en grundläggande rättighet för alla, även för de som står utanför det digitala samhället.
– Handelsbanken visar återigen att man inte tar sitt samhällsansvar på allvar. De fortsätter att minska på fysiska banktjänster trots att det går tvärt emot riksdagen och regeringens linje.
”Kundernas vilja”
Handelsbankens ledning försvarar sig med att man följer kundernas vilja.
– Vi ser nu att kunderna i en sådan omfattning använder digitala kanaler och andra sätt att mötas än via kontor att vi har nått fram till en tipping point. Det är en trend som har pågått länge, men vi har väntat in kunderna, sa Carina Åkerström på presskonferensen.
Allt färre kontor
Den sista december 2019 fanns det totalt 1 265 bankkontor i Sverige, varav Handelsbanken hade drygt 380 och Swedbank 168. Fristående sparbanker hade 134 kontor.
Så har antalet kontor förändrats:
2019: 1 312
2018: 1 409
2017: 1 514
2016: 1 644
2015: 1 774
2014: 1 822
2013: 1 839
2012: 1 830
2011: 1 883
2010: 1 934
Källa: Svenska Bankföreningen