Några medlemmar i SPF-föreningen Syrenen i Sandviken åkte till Stockholm för att vara kontrollgrupp när man skulle spela in Seniorsurfarna.
Helst ville de från tv att vi skulle komma med några som inte var särskilt duktiga på teknik, säger Kjell Höddelius som är utbildningsansvarig i SPF Seniorerna Syrenen.
Så egentligen var ju han, som själv ger kurser inom digital teknik i föreningen, helt klart överkvalificerad.
Men nyfikenheten tog över och han åkte till Stockholm tillsammans med föreningens ordförande Göran Berter och två medlemmar till för att lyssna på tankegångarna kring programmet.
Det vill säga, vad kan en ”vanlig” senior idag när det kommer till modern teknologi? Och vad vill de helst lära sig?
Tar till sig av upplägget
– Det som slog mig direkt när de presenterade programidén var att det var så praktiskt inriktat, säger Kjell Höddelius. När vi ordnar kurser för våra medlemmar här i Sandviken kör vi kanske 80 procent teori och resten praktik. Här var det precis tvärtom. Det fick mig att tänka om, vi kommer nog att göra likadant när vi ordnar kurser framöver.
Mobilt bank-ID och Swish
Göran Berter håller med.
– Det var bra att utgångspunkten inte var ”utbildning”, utan mer att lära deltagarna praktiska saker som de har nytta av i sin vardag. Som mobilt bank-ID och Swish till exempel. Jag vet inte ens hur jag skulle kunna klara mig utan det, när man väl har det inser man hur mycket det underlättar.
när man väl har det inser man hur mycket det underlättar Göran Berter
Skarpa uppgifter
I tv-programmet får deltagarna direkta uppgifter som de ska lösa. Att själva testa skarpt snarare än att sitta med manualer.
Det blir förstås roligare tv på så sätt också. Det är underhållande att se när Björn Hellberg med hjälp av gps:en i sin telefon ska försöka hitta Marianne Mörck som gömt sig i en åker. Och hur han är så koncentrerad på sin uppgift att han första gången går rätt förbi henne, med näsan ner i telefonen …
Matnyttiga tips
Både Kjell och Göran tycker att innehållet i programmet var matnyttigt. En bra blandning av nytta och nöje.
Dels fick deltagarna lära sig att använda appar som gör bankärenden och annat lättare, sedan också sådant som kan vara bra att kunna rent privat, som att skicka bilder och ha ett konto på Facebook.
Fler och fler som kan
Kjell känner sig inspirerad att ordna fler kurser hemma i Sandviken. Det har redan hänt mycket sedan de började med kurserna för några år sedan.
Då kunde de nå runt 500 av föreningens drygt 800 medlemmar via mejl. Idag kan de nå över 700 med mejl.
– Och de nya medlemmarna som tillkommer, där märker man att de kan ganska mycket redan, säger Kjell.