I januari var antalet fullbordade telefonbedrägerier mot äldre knappt hälften så många som i augusti, rapporterar Polisen.
Pengarna som bedragarna kommer över har minskat ännu mer, med nästan 70 procent. De som blir uppringda står i allt högre grad emot övertalningsförsöken, trots att bedragarna – som ofta uppger sig ringa från din bank – kan låta hotfulla.
Trendbrott
I augusti 2018 anmäldes 258 genomförda telefonbedrägerier, så kallad ”vishing”, där personer lurats att logga in på sin bank över telefon. I januari 2019 var siffran 119 stycken.
– Det är glädjande att brottstrenden verkar ha brutits. Ett intensivt brottsförebyggande arbete har pågått under hösten för att nå ut till allmänheten och framförallt till vår äldre befolkning. Vi kan se att förmågan att stå emot de bedrägliga samtalen har stärkts, men vi behöver fortsätta arbeta fokuserat på flera fronter för att undvika att fler utsätts för brott, säger Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter.
Arbetat aktivt
SPF Seniorerna är en av organisationerna som arbetat aktivt med brottsförebyggande arbete. Med utbildningskampanjer som ”Försök inte lura mig” och seminariet ”Vilseledd och lurad – vad gör jag nu?” har man tillsammans med PRO och Polisen ökat kunskaperna om bedrägerier och vad man kan göra för att skydda sig. Bankerna har också ökat säkerheten.
Hotfull ton
Några av de som råkat ut för bedrägeriförsök har spelat in samtalen, och enligt polisen kan man höra hur bedragaren hotar med att ”spärra den uppringdes konto” om hen inte gör som hen blir tillsagd.
– Vi märker att bedragarna snabbt ändrar tillvägagångssätt och kan ibland även ta till verbala hot. Blir man uppringd är det viktigt att inte dela med sig av sina koder från bankdosan eller logga in på sitt mobila bank-id. En bankperson skulle aldrig be om dessa uppgifter, säger Lotta Mauritzson.