Fler än var tredje 55-plussare har ännu inte bestämt hur de ska rösta.
Det visar den senaste upplagan av SeniorBarometern, en undersökning genomförd av medlemsföretaget Smart Senior. 6 800 svenska seniorer har medverkat.
Utöver den ännu osäkra tredjedelen uppger var sjunde senior att de med säkerhet kommer att byta parti i årets val.
Många röstar
Så gott som alla Sveriges seniorer – 96 procent – kommer att rösta i valet den 9 september.
Det skulle i så fall vara ett ungefär lika högt valdeltagande bland seniorer som vid det förra valet 2014.
Många väljare
Nästan tre miljoner svenskar är 55 år eller äldre.
Byter parti
Undersökningen visar att 14 procent av seniorerna har bestämt sig för att byta parti inför detta val.
Knappt hälften, 48 procent, uppger att de kommer att rösta likadant som föregående val 2014. Men fler än var tredje senior, 36 procent, har alltså ännu inte bestämt sig.
Rörliga väljare
– Man kan tycka att det är anmärkningsvärt att färre än hälften av seniorerna är lojala med sitt parti, och att så många som 36 procent av seniorerna ännu inte har bestämt sig för hur de kommer att rösta – valet är bara en månad bort, säger Mathias Lang, VD för Smart Senior.
Seniorerna följer en allmän samhällstrend med osäkerhet och tvära kast mellan partisympatier.
– De politiska partierna har allt att vinna på att fokusera på denna stora väljargrupp fram till valet.
Sjukvård toppar
Enligt seniorerna själva kommer sjuk- och hälsovårdsfrågor men också besked om pensioner att avgöra hur de lägger sin röst.
För 81 procent av Sveriges seniorer är sjuk- och hälsovård den allra viktigaste valfrågan 2018. Därefter listas pensioner (73 procent) och invandring, migration och integration (59 procent).
Trygghet och säkerhet hamnar på en fjärde plats på listan över de viktigaste valfrågorna 2018 i undersökningen.
Om SeniorBarometern
SeniorBarometern är en återkommande, internetbaserad, oberoende och opolitisk undersökning som speglar seniorernas, 55-plussarnas, åsikter inom olika områden. SeniorBarometern lyfter även dagsaktuella frågor och ämnen som berör målgruppen.
Följer valrörelsen
69 procent av seniorerna tycker inte att frågor som rör seniorer, personer som är över 55 år, får tillräckligt med uppmärksamhet i valkampanj och media.
Närmare tre av fyra seniorer (73 procent) uppger att de följer valdebatten ibland annat TV, tidningar, radio och i sociala kanaler. 22 procent av seniorerna uppger att de inte följer valdebatten.
Källa: SeniorBarometern