Sverige har en av Europas slappaste lagstiftningar när det gäller telefonförsäljning. Nu måste politikerna agera, kräver SPF Seniorerna.
SPF Seniorerna och ytterligare sju organisationer kräver åtgärder i ett debattinlägg på svd.se.
Förra sommaren kom den statliga utredningen ”Ett stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning”.
Undertecknarna
Jan Bertoft
generalsekreterare, Sveriges Konsumenter
Amadeu Batel
ordförande SIOS, Samarbetsorgan för etniska organisationer i Sverige
Berit Bölander
förbundsordförande, SKPF Pensionärerna
Stig Nyman
ordförande, Handikappförbunden
Christina Rogestam
förbundsordförande, SPF Seniorerna
Niclas Sturesson
ordförande, Konsumentvägledarnas förening
Christina Tallberg
ordförande, PRO Pensionärernas Riksförbund
Siw Warholm
förbundsordförande, Riksförbundet Hem och Samhälle
Här finns ett förslag som skulle kunna lösa ett av huvudproblemen – att konsumenter går med på avtal de inte förstår, anser debattörerna.
– Där föreslogs någonting som finns i många andra länder och som egentligen borde vara självklart – att konsumenten i efterhand skriftligen ska få bekräfta det avtal som ingåtts under samtalet.
Massiv lobbying
Men både regering och riksdag avvaktar, efter massiv lobbying från branschen, fortsätter organisationerna.
– Nu brådskar det att bevisa att ni politiker står på konsumenternas sida. Sverige kan inte fortsätta att svika konsumenterna genom att ha en av Europas slappaste lagstiftningar på området.
Förlorade år
Många år har förlorats med alldeles för många lurade konsumenter som följd, menar debattörerna.
– Nu brådskar det att få till ett beslut om förslaget om skriftlig bekräftelse. Något annat vore att svika de konsumenter som framgent riskerar att råka illa ut, inte minst äldre, personer med funktionsnedsättning och de med begränsade kunskaper i svenska. Inför valet 2014 svarade i stort sett alla partier att de stöder skriftlighetskravet. Nu är det upp till bevis.
Jan Arleij
jan.arleij@senioren.se
Mörkertal
Hos landets konsumentvägledare gäller över 13 procent av alla klagomål i år telefonförsäljning.
Även hos Post- och Telestyrelsen toppar telefonförsäljning klagomålsstatistiken.
Därtill finns ett stort mörkertal, då många aldrig klagar eller kräver sin rätt.
Källa: Sveriges Konsumenter m fl