En internationell undersökning visar att fler företag upptäcker vikten av att nå konsumenter över 50.
Som seniorer är du kanske inte van att tillhöra målgruppen för företags marknadsföring. Ofta är det ungdomar och unga vuxna som annonsörerna är ute efter. Nu ser det ut att ändras, enligt nyhetsbrevet Dagens Analys.
Företagen har insett att gruppen seniorer utgör en allt större del av befolkningen. 50+ blir allt mer inflytelserika och personer mellan 50 och 75 har ofta både tid och pengar att lägga på sina intressen. Samtidigt är seniorer ofta medvetna kunder som jämför priser och föredrar kvalitet framför kvantitet.
Inom transport, fritid, boende och hälsa är redan hälften av kunderna över 50, skriver Dagens Analys.
Konsumbarometer 2016 – Europa görs av tyska Commerz Finanz. Studien baseras på undersökningar bland konsumenter i 13 EU-länder; Belgien, Tjeckien, Danmark, Tyskland, Frankrike, Ungern, Italien, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Spanien och Storbritannien. Sverige finns alltså inte med i undersökningen.