Tre telefonförsäljningsbolag - två telebolag och ett elbolag - tycks ha upphört med sin hårt kritiserade försäljning. Det uppger Konsumentverket som tidigare har stämt bolagen för oseriös telefonförsäljning.
Antal anmälningar är över hundra mot enbart Telebolaget. Totalt mot alla tre bolag finns det 210 anmälningar, säger Carolina Andersson, processråd hos Konsumentombudsmannen, till Senioren.se.
Enligt Carolina Andersson har försäljningen helt och hållet inriktat sig på personer över 70 år och även dementa äldre.
Bestrid fakturan
Konsumentverket vill uppmuntra de konsumenter som får fakturor från bolagen att bestrida fakturorna.
– Det är ingen risk för betalningsanmärkningar även om inkassobolag hotar med Kronofogden. Så länge man bestrider att det finns en fordran får man inte betalningsanmärkning även om bolagen skickar det till Kronofogden, säger Carolina Andersson.
– Men man måste även bestrida när man eventuellt får fråga om det finns en skuld av Kronofogden.
Process pågår
Enligt Konsumentverkets bedömning har konsumenterna drabbats väldigt hårt av bolagens oseriösa metoder.
Domstolsprocessen pågår mot de tre bolagen vars verksamhet tills vidare har stoppats av domstolen, med hot om vite.
Tre bolag
Senioren.se har tidigare rapporterat om turerna kring de tre bolagen – Nytel, Svenska Elbolaget och Svenska telebolaget.
Jan Arleij
jan.arleij@senioren.se
Det har hänt
Stockholms tingsrätt utfärdade i somras ett så kallat interimistiskt beslut mot Svenska Elbolaget, Svenska Telebolaget och Nytel.
Beslutet innebär att bolagen förbjuds att använda de försäljningsmetoder som Konsumentombudsmannen, KO, har stämt bolagen för.
Förbuden gäller fram till dess att domstolen meddelat dom i ärendena.
De interimistiska besluten är förenade med vite på en miljon kronor för varje vecka besluten inte följs.
KO stämde de tre bolagen i april efter att de under en lång tid ägnat sig åt oseriös telefonförsäljning.