Hela tiden finns omvärlden och det politiska och feministiska engagemanget närvarande, även när hon är som mest privat, skriver Thomas Olsson.
I målningen Vandrerskan/hommage till Friedrich av Gittan Jönsson ser vi hur en kvinna med en vit sjalett runt håret står högst upp på en bergstopp. Precis som kvinnan i målningen kan vi se ut över det storslagna och dimhöljda landskapet som ligger framför henne. I sina händer håller hon dock varken någon kikare eller, som i Caspar David Friedrichs målning, vandringsstav. I stället har hon med sig en dammsugare.
Men vad gör hon egentligen där? Bakom henne ser vi att det ligger en massa föremål och skräpar. Men det är knappast för att ta tag i just det städarbetet hon står där.
Dessutom är hon prydligt klädd i en svart klänning och högklackade skor. Inte den mest praktiska klädsel för den som ska städa.
Men i den här målningen har Gittan Jönsson låtit sin dammsugerska ta plats i Caspar David Friedrichs (1774–1840) målning Vandraren över dimhavet (utförd kring 1818).
dammsugerskorna är både en hyllning men också en kritisk uppgörelse med den roll många kvinnor tilldelats och ännu tilldelas Thomas Olsson
I hennes retrospektiva utställning på Marabouparken i Sundbyberg (pågår till och med 19 juni) återkommer liknande dammsugande kvinnor i flera konstverk, i såväl målningar som i hennes svit av porslinsfiguriner Conversation Pieces. Här återfinns även den allra första dammsugerskan i målningen Den ensamma mammans semester från 1972. I den ser vi hur en ensam kvinna med dammsugaren framdragen drömmer sig ut till världen som finns där utanför fönstret. Då, 1972, var Gittan Jönsson själv 24 år och en nyskild ensamstående mamma. Även om hon genom hela sitt konstnärskap använt sig av sina egna personliga erfarenheter och kopplat samman det vardagliga med det konstnärliga, stannar det inte vid det självbiografiska. I stället finns hela tiden omvärlden och hennes politiska och feministiska engagemang tydligt närvarande även när hon är som mest personlig och privat.
GITTAN JÖNSSON
Född 1948 i Helsingborg, bosatt i Brantevik och Berlin.
Aktuella utställningar: Gittan Jönsson, Parallella linjer i Marabouparken i Sundbyberg till och med den 19 juni. Konstnären på Nationalmuseum i Stockholm till och med den 4 september.
Hon är inte ensam om att som 40-talist ha vuxit upp med en mamma som var hemmafru och som stått för allt vardagligt bestyr medan mannen kunnat ägna sig åt annat. Gittan Jönssons pappa hade till exempel en lång idrottskarriär som diskuskastare. Då blir det också tydligt att dammsugerskorna är både en hyllning men också en kritisk uppgörelse med den roll många kvinnor tilldelats och ännu tilldelas. I Nationalmuseums utställning Konstnären som handlar om just konstnärsrollen, finns för övrigt några av Gittan Jönssons dammsugerskor i porslin med.
I den läsvärda broschyr som gjorts till utställningen framgår det att kvinnan som städar i obekväma kläder är hämtad ur en annons för dambindor i Hemmets Veckotidning från mitten av 1950-talet.
Vilket påminner en hel del om hur reklamen kring samma produkter ser ut idag. Kanske är det också det uppdraget som Gittan Jönsson gett dammsugerskan i målningen Vandrerskan. Att påminna om att det fortfarande finns mycket att göra, och att det gäller såväl våra vardagsbestyr som framtida samhällsvisioner, om jämställdhet och rättvisa någonsin ska kunna förverkligas.
Text: Thomas Olsson