Är du den som ska skriva Årets novell? Senioren utlyser en tävling och juryn hoppas på många välskrivna bidrag. Temat är "Seniorliv" – i vid bemärkelse. Men vad utmärker egentligen en bra novell?
Gun Ekroth har ägnat en stor del av sitt radioliv åt noveller. Först som chef för Invandrarredaktionen och redaktör för programmet Gränslöst där det utlystes en novelltävling. Sedan som redaktör för Radionovellen och Radioföljetongen i P1. Programmen sändes kl 7.05 om söndagsmorgnarna och var väldigt uppskattade. Lyssnarna fick också önska sig noveller som lästes upp av kända skådespelare.
Av novellerna gjorde hon flera antologier för olika förlag med titlar som Humoreller, Högtidsnoveller, Passioneller och Nobeller. Hon har fått stipendium av Svenska Akademien och Samfundet de nio för brobygget mellan läsare och författare.
Så hur ser en bra novell ut, Gun?
– ”Allt berättande ser ut som en fisk”, brukade Astrid Lindgren säga. Den ska ha ett bra bett, ett häftigt anslag som gör att man fångas av första meningen. Särskilt viktigt är det med novellen där man måste hamna rakt in i händelsernas mitt, i det matiga innehållet på fisken, säger Gun Ekroth och fortsätter:
– Handlingen skjuter fart och så kommer vändpunkten med ett överraskande snärtigt slut (stjärtfenan). Det är den klassiska formen.
– Men så finns det också stämningsberättelser som saknar ett slut och där författaren låter det vara öppet. Slutet är då en början på en historia som läsaren kan fantisera vidare på.
Viktigt att novellisten hittar ett eget språk
– Egentligen är novellen inte en egen genre, utan bara ett format, en kortform på prosa. Noveller kan vara långa eller korta, men det är en konst att göra dem korta. Noveller kan bygga på fakta eller fiktion, vara dokumentära/självbiografiska eller påhittade.
– De kan berättas på många sätt, kanske i form av ett brev eller en inre monolog, en dialog eller vara en sammanställning av flera röster och det som berättas kan handla om allt från science fiction till kriminalhistorier, kärlek, relationer, moralfrågor eller naturbeskrivningar. Fritt fram!
– Det viktiga är att det är bra och att novellisten hittat ett personligt språk eller en egen ton, att det står ut, säger Gun Ekroth.
Av radiokollegan Göran Sommardal lärde hon sig att noveller kallas ”småprat” på kinesiska. Novellen ligger nära småprat medan en roman kallas ”längre småprat”.
Guns råd till novellskrivare
- Håll dig till en huvudhandling.
- Koncentrera dig på en viktig händelse.
- Använd få personer. Huvudpersonen ska tidigt komma in i berättelsen.
- Begränsa handlingen i tid, plats och miljö.
- Börja novellen med en rivstart!
- Tips! Läs texten högt så hör du om den håller, att den inte låter tillkrånglad. Och skriv i lust – lusten är det viktigaste!
Många kända exempel
Föregångare till novellen är berättandet kring lägerelden, olika religioners nedtecknade berättelser och sjöfararnas muntliga spridning av händelser de upplevde på sina resor.
Kända samlade historiska berättelser är Tusen och en natt och Decamerone av Giovanni Boccaccio. Goethe och flera författare byggde vidare på den traditionen. Den första svenska novellsamlingen är Lorenzo Hammarskölds Sju dagar på Fittja som kom i mitten av 1800-talet.
– Hjalmar Söderbergs skrev historietter och Dostojevskij miniatyrer. Thomas Mann skrev långa noveller på sin tid och likaså gör Klas Östergren idag. För att inte tala om Alice Monroe, den första som fått Nobelpriset enbart för sina noveller, säger Gun Ekroth.
Juryn, som förutom Gun Ekroth också består av författaren Björn Ranelid och Seniorens chefredaktör Gunilla Lindahl välkomnar nu alla att skicka in sina alster – se tävlingsreglerna här intill.