Chaufförer som blev av med jobbet av den enda anledningen att de fyllde 70 har fått rätt mot sin arbetsgivare.
Det är den första gången som en allmän övre åldersgräns har prövats i Arbetsdomstolen. Nu kan inte arbetsgivare längre hänvisa till enbart ålder och sortera bort folk av den anledningen, menar Diskrimineringsombudsmannens jurist.
– Jag hoppas och tror att det förskjuter våra värderingar och attityder vad gäller äldre arbetskraft i arbetslivet, och att personer då får möjlighet att arbeta efter 67 års ålder. I vart fall på sådana här tidsbegränsade anställningar vid behov, säger Marie Nordström, juristen på Diskrimineringsombudsmannen, till Sveriges Radio.
Arbetsgivarna menade att reaktionsförmågan försämras när man blir äldre, och att de ville ha en övre åldersgräns för av trafiksäkerhetsskäl. Men eftersom det inte finns någonting som säger att man blir en sämre förare över natten från att man är 69 till att man blir 70 så dög inte det argumentet.
– Det är en framgång, inte bara för mig utan även för mina kollegor som är 69 och 68 år som vill fortsätta att köra, säger busschauffören Ola Sandh, en av de chaufförer som tvingades sluta vid 70, till Sveriges radio.